Checking date: 08/05/2018


Course: 2019/2020

Engineering methods for the development of multimedia and web systems
(16453)
Study: Master in Computer Science and Technology (71)
EPI


Coordinating teacher: DIAZ PEREZ, MARIA PALOMA

Department assigned to the subject: Department of Computer Science and Engineering

Type: Electives
ECTS Credits: 3.0 ECTS

Course:
Semester:




Competences and skills that will be acquired and learning results.
CB6 Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación. CB9 Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones ¿y los conocimientos y razones últimas que las sustentan¿ a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades. CB10 Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo. CG1 Capacidad para comprender y aplicar métodos y técnicas de investigación en el ámbito de la Ingeniería Informática. CG3 Capacidad para la aplicación de los conocimientos adquiridos y para resolver problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios y multidisciplinares, hasta ser capaces de integrar estos conocimientos. CG4 Capacidad para elaborar adecuadamente y con cierta originalidad composiciones escritas o argumentos motivados, de redactar planes, proyectos de trabajo o artículos científicos o de formular hipótesis razonables. CE2 Capacidad de análisis crítico de documentos técnicos y científicos en el ámbito de la Ingeniería Informática. CE3 Conocer el significado de la investigación científica. CE22 Comprender los principios y bases científicas de los sistemas y aplicaciones multimedia, hipermedia y web y su aplicación para contribuir al progreso de la sociedad de la información. CE23 Comprender y analizar los problemas de diseño que pueden plantearse en el desarrollo de sistemas multimedia, hipermedia y web. CE24 Saber evaluar de forma sistemática la utilidad, usabilidad y accesibilidad de sistemas multimedia, hipermedia y web. CE25 Detectar nuevos campos de investigación en el área de la multimedia, hipermedia y web, combinando avances en otros dominios como son la multimedia o la interacción persona-ordenador.
Description of contents: programme
Interactive systems: Multimedia, hypermedia and web The development process of interactive systems Design and creativity Problem definition and requirements analysis Conceptual design Formal models Design methods Integrating design patterns Advanced interactive systems: collaborative, adaptive, IoT
Learning activities and methodology
Learning activities Lecture and labs Individual and group assignments Teamwork Oral presentation of assignments Tutoring Methodology: Lectures will cover the topics of the course and can include the discussion of academic papers related with the topic of the lecture. Academic papers selected by the teacher have to be read and analyzed with a critical thinking perspective by students. Practical exercises, labs and assignments will be proposed for each topic. Some of them are individual reflections whilst others will imply team work. Student have to participate actively in the proposed the discussions (in the classroom as well as on the online forum) Students will prepare reports about their assigments
Assessment System
  • % end-of-term-examination 10
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 10
Basic Bibliography
  • Bruce Hanington, Bella Martin. Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions. Rockport publishers. 2012
  • Douglas K. van Duyne, James A. Landay, Jason I. Hong. The Design of Sites: Patterns for Creating Winning Web Sites. Pearson education. 2007
  • Kumar, V.. 101 design methods: A structured approach for driving innovation in your organization. . John Wiley & Sons.. 2012
  • Lowe, D. y Hall, W.. Hypermedia and the web: an engineering approach. John Wiley. 1999

The course syllabus and the academic weekly planning may change due academic events or other reasons.