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Course: 2025/2026

Introduction to business administration
(13634)
Dual Bachelor in International Studies and Economics (Plan: 508 - Estudio: 328)


Coordinating teacher: DEUSCHEL , TILL NICOLAS

Department assigned to the subject: Business Administration Department

Type: Basic Core
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:

Branch of knowledge: Social Sciences and Law



Requirements (Subjects that are assumed to be known)
There are no pre-requisites for this course.
Objectives
The student will be able to: - Understand the basic functional areas of the firm. - Understand basic elements of the firm's competitive environment. - Understand the importance of planning and use basic planning and control tools. - Understand the importance of financing and investment decisions and use basic finance tools. - Understand the differences among the main production management systems. - Understand the scope of marketing and its importance for a firm's success.
Description of contents: programme
Son materiales obligatorios de la asignatura no solo el contenido de las clases (teóricas y prácticas) sino también la bibliografía indicada para cada tema. Tenga en cuenta que los libros de OpenStax referenciados son de acceso abierto (disponibles gratuitamente en línea). Los capítulos asignados proporcionan lectura de fondo; no todo el contenido de los capítulos se cubrirá en detalle, y los conceptos clave se explicarán más a fondo durante las clases magistrales y las clases reducidas. Los alumnos deberán tener además un conocimiento de la actualidad económica, política y social acorde con su condición de estudiantes universitarios, basado en la lectura de la prensa o el seguimiento de otros medios de comunicación. PARTE I. INTRODUCCIÓN 1) El entorno actual de los negocios 1.1) Globalización 1.2) Digitalización 1.3) Diversidad 1.4) Sostenibilidad Lecturas Principales: - IB Chapter 1: Understanding Economic Systems and Business Lecturas Suplementarias: - PF Chapter 1: Introduction to Finance - PF Chapter 3: Economic Foundations: Money and Rates 2) Responsabilidad social corporativa 2.1) Hacia los accionistas 2.2) Hacia los clientes 2.3) Hacia los empleados 2.4) Hacia los acreedores 2.5) Responsabilidad medioambiental Lecturas Principales: - IB Chapter 2: Making Ethical Decisions and Managing a Socially Responsible Business PARTE II. ESTRATEGIA DE LA EMPRESA 3) Estrategia general 3.1) Análisis del sector 3.2) Análisis interno: recursos y capacidades 3.3) Estrategias a nivel de negocio 3.4) Estrategias corporativas Lecturas Principales: - PM Chapter 8: Strategic Analysis: Understanding a Firm¿s Competitive Environment - PM Chapter 9: The Strategic Management Process: Achieving and Sustaining Competitive Advantage 4) Estrategia de marketing 4.1) Identificación del mercado objetivo 4.2) Posicionamiento 4.3) Comportamiento del consumidor Lecturas Principales: - IB Chapter 11: Creating Products and Pricing Strategies to Meet Customers' Needs 5) Estrategias de producción 5.1) Conceptos de producción - Punto muerto y apalancamiento operativo - Productividad y costes - Economías de escala - Costes y beneficios del inventario - Flexibilidad 5.2) Estrategias de producción - Producción en masa - Producción flexible - Producción justo a tiempo Lecturas Principales: - IB Chapter 10: Achieving World-Class Operations Management PARTE III. DIRECCIÓN FINANCIERA 6) Análisis financiero 6.1) La información contable: información financiera del balance y cuenta de pérdidas y ganancias 6.2) Análisis económico financiero de la empresa - Ratios contables - Rentabilidad económica y financiera - Apalancamiento operativo, financiero y total - Fondo de maniobra - Periodo de maduración económico y financiero Lecturas Principales: - PF Chapter 5: Financial Statements - PF Chapter 6: Measures of Financial Health Lecturas Suplementarias: - PF Chapter 4: Accrual Accounting Process - IB Chapter 14: Using Financial Information and Accounting 7) Decisiones de inversión 7.1) Caracterización de un proyecto de inversión 7.2) Plazo de recuperación 7.3) El valor del dinero en el tiempo 7.4) Valor actual neto y tasa interna de retorno Lecturas Principales: - PF Chapter 7: Time Value of Money I: Single Payment Value - PF Chapter 16: How Companies Think about Investing Lecturas Suplementarias: - PF Chapter 8: Time Value of Money II: Equal Multiple Payments - PF Chapter 9: Time Value of Money III: Unequal Multiple Payment Values - PF Chapter 15: How to Think about Investing 8) Financiación de la empresa 8.1) Financiación mediante deuda 8.2) Financiación mediante capital 8.3) Estructura de capital Lecturas Principales: - PF Chapter 17: How Firms Raise Capital Lecturas Suplementarias: - IB Chapter 16: Understanding Financial Management and Securities Markets PARTE IV. ORGANIZACIÓN Y DIRECCIÓN DE RECURSOS HUMANOS 9) Estructura organizativa 9.1) Elementos de la estructura - Cadena de mando - Ámbito de control - Línea y staff 9.2) Coordinación horizontal y vertical 9.3) Criterios de departamentación 9.4) Tipos de estructuras - Funcional - Multidivisional - Matricial - Horizontal - Modular Lecturas Principales: - IB Chapter 7: Designing Organizational Structures Lecturas Suplementarias: - PF Chapter 2: Corporate Structure and Governance - PM Chapter 10: Organizational Structure and Change 10) Dirección de recursos humanos 10.1) Mercados internos de trabajo 10.2) Prácticas de alto rendimiento 10.3) Externalización 10.4) El papel del marco legal Lecturas Principales: - IB Chapter 8: Managing Human Resources and Labor Relations Lecturas Suplementarias: - PM Chapter 11: Human Resource Management PARTE V. GESTIÓN DE LA PRODUCCIÓN 11) Decisiones de producción 11.1) Localización 11.2) Capacidad 11.3) Distribución en planta Lecturas Principales: - IB Chapter 10: Achieving World-Class Operations Management 12) Control de la producción 12.1) Control de la productividad 12.2) Control de la calidad 12.3) Control del inventario Lecturas Principales: - IB Chapter 10: Achieving World-Class Operations Management PARTE VI. DECISIONES DE MARKETING 13) Producto y precio 13.1) Atributos de producto 13.2) Determinación del precio Lecturas Principales: - IB Chapter 11: Creating Products and Pricing Strategies to Meet Customers' Needs 14) Distribución y promoción de productos 14.1) Distribución - Canales de distribución: directos, un nivel, varios niveles - Grado de cobertura del mercado: distribución intensiva, selectiva y exclusiva - Características de los minoristas - Servicios de los mayoristas 14.2) Promoción - Publicidad - Venta personal - Promoción de ventas - Redes sociales Lecturas Principales: - IB Chapter 12: Distributing and Promoting Products and Services Referencias Bibliográficas: - IB: OpenStax. (2018). Introduction to Business. https://openstax.org/details/books/introduction-business - PF: OpenStax. (2022). Principles of Finance. https://openstax.org/details/books/principles-finance - PM: OpenStax. (2019). Principles of Management. https://openstax.org/details/books/principles-management Clave de Libros: IB = OpenStax "Introduction to Business" PF = OpenStax "Principles of Finance" PM = OpenStax "Principles of Management"
Learning activities and methodology
Every week there will be a theory session (in a large group) and a practical session (in a small group). Students must study the contents of each theory session after the session takes place. Exercises and cases must be solved before the corresponding practical sessions. Practical sessions will be devoted to discuss and provide solutions to the exercises that students will have previously worked at. There will also be weekly office hours which will be scheduled by each professor at the beginning of the term.
Assessment System
  • % end-of-term-examination/test 50
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 50

Calendar of Continuous assessment


Extraordinary call: regulations
Basic Bibliography
  • David S. Bright, Anastasia H. Cortes. Principles of Management. OpenStax - https://openstax.org/books/principles-management/. 2019
  • Julie Dahlquist, Rainford Knight. Principles of Finance. OpenStax - https://openstax.org/books/principles-finance/. 2022
  • Lawrence J. Gitman; Carl McDaniel; Amit Shah; Monique Reece; Linda Koffel; Bethann Talsma; James C. Hyatt. Introduction to Business. OpenStax - https://openstax.org/books/introduction-business/. 2018
Additional Bibliography
  • Daft, Richard; Murphy, Jonathan; Willmott, Hugh. Organization Theory and Design: An International Perspective. Cengage Learning. 2017
  • Dess, Gregory G.; Lumpkin, G. T. (Tom). Dirección estratégica. McGraw-Hill. 2003
  • Mateos, Petra (ed.). Dirección y objetivos de la empresa actual. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces. 2006

The course syllabus may change due academic events or other reasons.