Checking date: 22/04/2023


Course: 2023/2024

Contemporary artistic heritage, collective memory and digital culture
(12367)
Master in Cultural and Natural Tourism Resources Management (Plan: 323 - Estudio: 291)
EPH


Coordinating teacher: POVEDANO MARRUGAT, ELISA MARIA

Department assigned to the subject: Humanities: History, Geography and Art Department

Type: Electives
ECTS Credits: 3.0 ECTS

Course:
Semester:




Skills and learning outcomes
Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40
Calendar of Continuous assessment
Basic Bibliography
  • ALONSO FERNÁNDEZ, Luis. . Introducción a la nueva museología. . Alianza, . 1999
  • AUGÉ, Marc: . El viaje imposible . Gedisa . 2008
  • Augé, Marc. El viajero subterráneo . Gedisa . 2015
  • Augé, Marc. Las formas del olvido. Gedisa . 1998
  • Augé, Marc. Los no lugares . Gedisa . 2017
  • BENJAMÍN, Walter. . La obra de arte en la era de su reproducibilidad mecánica. . Casimiro . 2010
  • BOLAÑOS, María. . Historia de los museos en España. . Trea, . 1997
  • BONETT, Alastair. . Lugares sin mapa . Blackie Books, . 2019
  • Bustamante, Enrique ed.. : Industrias creativas: amenazas sobre la cultura digital. Gedisa. 2011
  • Colorado, Arturo / Carreras, Cèsar. ¿Estado de la cuestión de la investigación sobre el patrimonio digital en España¿ . Museo y Territorio, n. 2-3, 2009-2010, pp. 27-36.. 2010
  • DEBORD, Guy. . La sociedad del espectáculo . Gallimard, . 1992
  • Escribano Belmar, Beatriz (coord). Procesos: el artista y la máquina. Reflexiones en torno al Media Art histórico. Universidad de Castilla-La Mancha, MIDECIANT. 2016
  • FERNÁNDEZ FUSTER, Luis. . Historia general del turismo de masas. . Alianza, . 1991
  • GOMBRICH.E.H. . Los usos de las imágenes. . Breviarios. . 1999
  • GOMPERTZ, Will. . ¿Qué estás mirando? . Taurus, . 2013
  • García Melero, Luis Ángel. ¿Algunas iniciativas relacionadas con la recopilación y conservación del patrimonio digital¿. ANABAD. .anabad.org archivo docdo .php id 1 3. 2004
  • Giannetti, Claudia. El discreto encanto de la tecnología. Artes en España. Catálogo de la exposición.. Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo (MEIAC), Badajoz y Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM), Karlsruhe. 2008-2009
  • JAMESON, F. . Teoría de la posmodernidad. . Trotta, . 1998
  • Manito Lorite, Felix ed.. Ciudades creativas IV: Ciudadanía, cultura digital y emprendimiento social. Fundacion Kreanta. 2012
  • Ohlenschläger, Karin. Nodos y redes, en banquete_nodos y redes. Turner, Madrid, pp 19-20. 2009
  • Ohlenschläger, Karin. Vida artificial: mitos, leyendas y realidades, publicado en VIDA, Arte y Vida Artificial 1999-2012 . Fundación Telefóncia, Madrid, pp 18-33. 2012
  • Shanken, Edward. Art and Electronic . Media Phaidon Press. 2009
  • UNESCO. Carta sobre la preservación del patrimonio digital. http://portal.unesco.org/es/ev.php- URL_ID=17721&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html.. 2003
Recursos electrónicosElectronic Resources *
Additional Bibliography
  • AA.VV.:. Barcelona, Ciudad del Conocimiento: Economía del conocimiento, tecnologías de la información y la comunicación y nuevas estrategias urbanas.. Ayuntamiento de Barcelona. 2004
  • Brea, José Luis: . Cultura_RAM. Mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica. Barcelona. Gedisa. 2007
  • Brockman, J.: . La tercera cultura. Tusquets. 1996
  • Commission of the European Communities. Communication from the commission: Building the Era of knowledge for growth. Bruselas, CE. 2005
  • Gold, Rich. The Plenitude: Creativity, Innovation, and Making Stuff. MIT Press. 2007
  • Manito Lorite, Felix ed.. Ciudades creativas V: Espacio público y cultura en acción, . Fundacion Kreanta. 2012
  • Manito Lorite, Felix ed.. Ciudades creativas IV: Ciudadanía, cultura digital y emprendimiento social, . Fundacion Kreanta. 2012
  • Masuda, Yoneji. La Sociedad de la Información como sociedad post-industrial. Institute for the Information Society, Tokio. 1980
  • Moraza, Juan Luis , Cuesta, Salomé. El arte como criterio de excelencia. Modelo ARS (Art:Research:Society). Ministerio de Educación, Madrid. 2010
  • Shanken, Edward. Historicizing Art and Technology: Forging a Method and Firing a Canon¿, en: Grau, Oliver (ed.) MediaArtHistories. Cambridge-London: The MIT Press, 2007. 43-70.. 2007
  • Wilson, Stephen. Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. MIT Press/Leonardo Books. 2002
(*) Access to some electronic resources may be restricted to members of the university community and require validation through Campus Global. If you try to connect from outside of the University you will need to set up a VPN


The course syllabus may change due academic events or other reasons.