Checking date: 23/04/2023


Course: 2023/2024

Tangible and intangible cultural resources: uses and valorisation in tourism
(12365)
Master in Cultural and Natural Tourism Resources Management (Plan: 323 - Estudio: 291)
EPH


Coordinating teacher: POVEDANO MARRUGAT, ELISA MARIA

Department assigned to the subject: Humanities: History, Geography and Art Department

Type: Electives
ECTS Credits: 3.0 ECTS

Course:
Semester:




Skills and learning outcomes
Description of contents: programme
1. The concept of "value" 2. The value of use, the material value, symbolic value, emotional value, social value and educational value in equity. 3. The process of historical research to cultural property. 4. Heritage Interpretation. 5. The economic dimension of historical heritage. Cultural tourism 6. Put in value of the Unique Collections 7. Entities for the protection and enhancement of heritage.
Learning activities and methodology
TRAINING ACTIVITIES Theoretical class Practical classes Tutorials Group work Individual student work Creation of a database and inventory of Cultural Resources through the Data Mining technique and the Wheel of Values. Creation of a structured integrated plan for the enhancement of value in Logical Markup format (Problem Tree, Objective Tree). Preparation of a report and business/employment plan (10 hours). All training activities can be carried out 100% online, although a minimum of 30% attendance is required. The blended learning modality will establish a lower number of classroom hours, a minimum of 40% per subject, and more online work time, which will be assessed within the training activities, as well as systematic attendance to face-to-face and online tutorials. TEACHING METHODOLOGIES Class lectures by the lecturer with the support of computer and audiovisual media, in which the main concepts of the subject are developed and the bibliography is provided to complement the students' learning. Critical reading of texts recommended by the subject teacher: Press articles, reports, manuals and/or academic articles, either for subsequent discussion in class or to expand and consolidate knowledge of the subject. Resolution of practical cases, problems, etc. posed by the teacher individually or in groups. Presentation and discussion in class, under the moderation of the teacher, of topics related to the content of the subject, as well as practical cases. Preparation of individual or group work and reports.
Assessment System
  • % end-of-term-examination 20
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 80
Calendar of Continuous assessment
Basic Bibliography
  • BELLIDO GANT, M. L.. Museos virtuales y digitales: nuevas estrategías de difusión artística.. . Revista de Museología, 40-47, 2001. 16*. 2001
  • COMA QUINTANA, L.. Actividades educativas y didáctica del patrimonio en las ciudades españolas. Análisis, estado de la cuestión y valoración para una propuesta de modelización [en línea]. . S.l.: Universitat de Barcelona. Disponible en: http://www.tdx.cat/handle/10803/52205. 2011.
  • CUENCA LÓPEZ, José María et al. . La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Situación actual y perspectivas de futuro. . Clío: History and History Teaching, n. 40, p. 1-8. Disponible en:http://clio.rediris.es/n40/articulos/mono/MonCuencaetal2014.pdf. 2014
  • GARCÍA GRACIA, M.I., . La dimensión económica de la industria de la cultura y el ocio en España. . Mc-Graw Hill, Madrid. 2007.
  • MEMELSDORFF, F.,. Rediseñar para un mundo en cambio. . Blur, Madrid.. 2004.
  • MOLINA, A.. Marketing de ciudades. . Universidad Ramón Llull, Barcelona.. 2009.
  • PIÑEIRO NAVAL, Valeriano; IGARTUA, Juan José,. ¿La difusión del patrimonio a través de internet. El caso de Castilla y León¿, . en Cuadernos de turismo, Nº. 30, págs. 191-217. 2012.
  • PRADOS VELASCO, María José; VAHÍ SERRANO, Amalia: . ¿El diseño de itinerarios turísticos para la puesta en valor del patrimonio territorial. Las acequias de careo en el Parque Nacional de Sierra Nevada¿, . en Cuadernos de turismo, Nº. 27, págs. 785-810. 2011
  • PRATS, J. . Aspectos didácticos de las ciencias sociales Universidad de Barcelona Publicado en: J. Morales, Mª C. Bayod, R. López, J. Prats y D. Buesa..15. . Zaragoza: ICE de la Universidad de Zaragoza. 2001
  • ROIGÉ i VENTURA, X.. "Después de la Nueva Museología. Patrimonio, comunidad y museos locales en el contexto actual¿. Cursos sobre el Patrimonio Histórico (J.M. Iglesias, ed.). . Universidad de Cantabria, Reinosa, vol. 14, pp. 285 a 303.. 2010
  • TROITIÑO VINUESA, M.Á., . Turismo y desarrollo sostenible en ciudades históricas. Seminário Efeitos Sociais do. Património à Escala Local. . Mértola: Campo Arqueológico de Mértola, pp. 7-13.. 2001.
  • TROITIÑO VINUESA, Miguel Ángel . La funcionalidad turística del patrimonio cultural (B.I.C.) de la Comunidad de Madrid y estrategias de actuación. . Madrid, Consejería de Economía y Hacienda, Comunidad de Madrid.. 2011

The course syllabus may change due academic events or other reasons.