Checking date: 27/05/2019


Course: 2019/2020

Tourism and the creative cultural industry
(12355)
Study: Master in Tourism Management of Cultural and Natural Resources (291)
EPH


Coordinating teacher: POVEDANO MARRUGAT, ELISA MARIA

Department assigned to the subject: Department of Humanities: Geography, Contemporary History and Art

Type: Compulsory
ECTS Credits: 3.0 ECTS

Course:
Semester:




Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40
Basic Bibliography
  • Binkhorst, E. and Den Dekker, T.. Agenda for Co-creation Tourism Experience Research. Journal of Hospitality Marketing and Management, 18,2-3,311¿327.. 2009
  • Bustamante, E. and F. Rueda (coord.). II Informe sobre el estado de la cultura en España 2014: la salida digital. Madrid, Observatorio de Cultura y Comunicación. 2015
  • Bustamante, Enrique. Industrias Creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Gedisa. 2011
  • Calderero, A. , Pérez, J. & Ugalde, I.. Territorio inteligente y espacio de economía creativa: una primera aproximación conceptual y práctica de investigación. XVI Congreso de Estudios Vascos: Desarrollo Sostenible-IT. el futuro. Donostia , Eusko Ikaskuntza, 2006. pp. 613-618. . 2006
  • Celaya, Javier. Anuario ACE de cultura digital 2015. Acción Cultural Española. 2016
  • Evans & Shaw. The contribution of culture to regeneration in the UK: A review of evidence. Department of Culture, Media and Sport; UK. 2004
  • Florida, Richard. El gran Reset: Nuevas formas de vivir y trabajar para impulsar la prosperidad. Barcelona, Paidós, 2011. 2011
  • Florida, Richard. La clase creativa: la transformación de la cultura del trabajo y el ocio en el siglo XXI. Barcelona, Paidós. 2011
  • Groys, Boris. Sobre lo nuevo: ensayo de una economía cultural. . Valencia, Pre-Textos. 2005
  • Howkins, John. The creative economy: How people make money from ideas. Londres, Penguin. 2002
  • Keating, Paul. Creative Nation. Australia. 1994
  • Miége, Bernard. Capitalisme et Industries Culturelles. 1978. 1978
  • Rausell Köster, Pau. La cultura como factor de innovación económica y social. Sostenuto.
  • Rausell, P., Abeledo, R., Carrasco, S, Martínez, J.. Cultura: estrategia para el desarrollo local. . Agencia Española de Cooperación Internacional al Desarrollo. 2007
  • Richards, Greg. Creativity and tourism: The State of the Art. Annals of Tourism Research Volume 38, Issue 4, October 2011, Pages 1225¿1253. 2011
  • Richards, Greg y Raymond, Crispin. Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture? . Tourism Management Volume 27, Issue 6, December 2006, Pages 1209¿1223. 2006
  • Sassen, Saskia. Cities in a world economy. California, Pine Forge Press (A Sage Publications Company). 1994
  • Sassen, Saskia. Cities in a world economy. California, Pine Forge Press (A Sage Publications Company). 1994
  • Zallo, Ramón. Cultura, industria cultural e innovación en la Comunidad Autónoma de Euskadi: una especialización pendiente. Ekonomiaz, 78(3), pp. 146-185. 2011
Recursos electrónicosElectronic Resources *
(*) Access to some electronic resources may be restricted to members of the university community and require validation through Campus Global. If you try to connect from outside of the University you will need to set up a VPN


The course syllabus and the academic weekly planning may change due academic events or other reasons.