Checking date: 07/05/2020


Course: 2019/2020

Tangible and intangible cultural resources: uses and valorisation in tourism
(12365)
Master in Cultural and Natural Tourism Resources Management (Plan: 323 - Estudio: 291)
EPH


Coordinating teacher: POVEDANO MARRUGAT, ELISA MARIA

Department assigned to the subject: Humanities: History, Geography and Art Department

Type: Electives
ECTS Credits: 3.0 ECTS

Course:
Semester:




Description of contents: programme
1. The concept of "value" 2. The value of use, the material value, symbolic value, emotional value, social value and educational value in equity. 3. The process of historical research to cultural property. 4. Heritage Interpretation. 5. The economic dimension of historical heritage. Cultural tourism 6. Put in value of the Unique Collections 7. Entities for the protection and enhancement of heritage.
Assessment System
  • % end-of-term-examination 50
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 50

Basic Bibliography
  • BELLIDO GANT, M. L.. Museos virtuales y digitales: nuevas estrategías de difusión artística.. . Revista de Museología, 40-47, 2001. 16*. 2001
  • COMA QUINTANA, L.. Actividades educativas y didáctica del patrimonio en las ciudades españolas. Análisis, estado de la cuestión y valoración para una propuesta de modelización [en línea]. . S.l.: Universitat de Barcelona. Disponible en: http://www.tdx.cat/handle/10803/52205. 2011.
  • CUENCA LÓPEZ, José María et al. . La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Situación actual y perspectivas de futuro. . Clío: History and History Teaching, n. 40, p. 1-8. Disponible en:http://clio.rediris.es/n40/articulos/mono/MonCuencaetal2014.pdf. 2014
  • GARCÍA GRACIA, M.I., . La dimensión económica de la industria de la cultura y el ocio en España. . Mc-Graw Hill, Madrid. 2007.
  • MEMELSDORFF, F.,. Rediseñar para un mundo en cambio. . Blur, Madrid.. 2004.
  • MOLINA, A.. Marketing de ciudades. . Universidad Ramón Llull, Barcelona.. 2009.
  • PIÑEIRO NAVAL, Valeriano; IGARTUA, Juan José,. ¿La difusión del patrimonio a través de internet. El caso de Castilla y León¿, . en Cuadernos de turismo, Nº. 30, págs. 191-217. 2012.
  • PRADOS VELASCO, María José; VAHÍ SERRANO, Amalia: . ¿El diseño de itinerarios turísticos para la puesta en valor del patrimonio territorial. Las acequias de careo en el Parque Nacional de Sierra Nevada¿, . en Cuadernos de turismo, Nº. 27, págs. 785-810. 2011
  • PRATS, J. . Aspectos didácticos de las ciencias sociales Universidad de Barcelona Publicado en: J. Morales, Mª C. Bayod, R. López, J. Prats y D. Buesa..15. . Zaragoza: ICE de la Universidad de Zaragoza. 2001
  • ROIGÉ i VENTURA, X.. "Después de la Nueva Museología. Patrimonio, comunidad y museos locales en el contexto actual¿. Cursos sobre el Patrimonio Histórico (J.M. Iglesias, ed.). . Universidad de Cantabria, Reinosa, vol. 14, pp. 285 a 303.. 2010
  • TROITIÑO VINUESA, M.Á., . Turismo y desarrollo sostenible en ciudades históricas. Seminário Efeitos Sociais do. Património à Escala Local. . Mértola: Campo Arqueológico de Mértola, pp. 7-13.. 2001.
  • TROITIÑO VINUESA, Miguel Ángel . La funcionalidad turística del patrimonio cultural (B.I.C.) de la Comunidad de Madrid y estrategias de actuación. . Madrid, Consejería de Economía y Hacienda, Comunidad de Madrid.. 2011

The course syllabus may change due academic events or other reasons.