Checking date: 29/04/2020


Course: 2019/2020

Economía de la cultura y de las industrias culturales
(12519)
Master in Research of Law of Culture (Plan: 310 - Estudio: 286)
EPD


Coordinating teacher: ALBORNOZ ESPIÑEIRA, LUIS ALFONSO

Department assigned to the subject: Communication and Media Studies Department

Type: Electives
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Requirements (Subjects that are assumed to be known)
Prior knowledge is not needed aside from the Master¿s Degree general requirements (in accordance with the UNED requirements and current legislation).
Objectives
The expected learning outcome is: 1.Knowledge about the economic dimension of culture and the organisation of cultural industries 2.Ability to understand their current characterisation, especially in relation to the challenges digitisation presents to the diversity of cultural expressions
Description of contents: programme
1.Concepts Culture. Culture & Economy. Culture & Communication Theories and typologies of cultural industries 2. The commercialisation of arts and crafts Performance and the arts Museums and heritage 3.Technology, communication and culture TIC and social communication Technology and utopies 4.Cultural industries Structure, sectors and models 5.Globalization, diversity and cultural industries Concentration, internationalisation and globalisation of cultural industries The fight for diversity. The debate about "cultural exception" 6.Communication and culture in the digital era Digital cultural industries New models 7.Cultural and cooperation policies Digital cultural policies The role of states and regional blocs
Learning activities and methodology
Distance learning methodology that combines the use of virtual campus, virtual tutorial and videoconferences when possible. Students are in contact with the Master¿s Coordinators through newsletters, telephone and e-mail.
Assessment System
  • % end-of-term-examination 0
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 100

Basic Bibliography
  • ALBORNOZ, L. A. . Cultura, medios, poder. Una mirada desde la comunicación. Paidós. 2011
  • ALBORNOZ, L. A. . Periodismo digital. Los grandes diarios en la Red. La Crujía. 2007
  • ALBORNOZ, L. A. y GARCÍA LEIVA, M. T. (Eds.) . Televisión digital terrestre. Experiencias nacionales y diversidad en Europa, América y Asia. La Crujía. 2012
  • ALBORNOZ, L. A. y GARCÍA LEIVA, M. T. (Eds.) . Diversidad e industria audiovisual: el desafío cultural del siglo XXI. Fonde de Cultura Económica. 2017
  • ALBORNOZ, L. A. y GARCÍA LEIVA, M. T. (Eds.) . El audiovisual en la era digital. Políticas y estrategias para la diversidad. Cátedra. 2017
  • ALBORNOZ, L. A. y GARCÍA LEIVA, M. T. (Eds.).. Audiovisual Industries and Diversity. Economics and Policies in the Digital Era.. Routledge.. 2019
  • BUSTAMANTE, E. (Coord.). . Informe sobre el estado de la cultura en España. La salida digital. . Fundación Alternativas. 2014
  • GARCÍA LEIVA, M. T. . Políticas públicas y televisión digital. El caso de la TDT en España y el Reino Unido. CSIC. 2008
  • THORSBY, F. . Economía y Cultura. Cambridge University Press. 2001
  • UNESCO. Convención sobre la protección y promoción de la diversidad de las expresiones culturales. Unesco. 2005
  • ZALLO, R. . Estructuras de la comunicación y la cultura. Gedisa. 2013
Recursos electrónicosElectronic Resources *
Additional Bibliography
  • ALBORNOZ, L. A. y GARCÍA LEIVA, M. T. . "Spanish Cooperation in Culture and Communication between 1997 and 2007: An Overview of a Decade of Exchanges with Ibero-America", Global Media and Communication, vol. 8 (1). SAGE Publications. 2012
  • BALLART, J. /TRESERRAS, J.J. . Gestión del patrimonio cultural. Aruiel. 2001
  • BOURDIEU, P./ DARBEL, A. . El amor al arte. Paidós. 2003
  • BUSTAMANTE, E. (Coord.) . Comunicación y Cultura en la Era Digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Gedisa. 2a Ed. actualizada 2004
  • BUSTAMANTE, E. (Coord.). . Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la Era Digital. Gedisa. 2003
  • BUSTAMANTE, E. (Coord.). . El Audiovisual Digital. Políticas y estrategias desde las Comunidades Autónomas. Ideco. 2009
  • BUSTAMANTE, E., (Coord.). . Culturas y Comunicación para el Siglo XXI. Diagnóstico y políticas públicas. Ideco. 2007
  • DELOCHE, B. . El museo virtual. Trea. 2002
  • GARCIA GRACIA, M.I./ZOFIO PRIETO, J. L. . La dimensión sectorial de la Industria de la Cultura y del Ocio en España. (1993-1997). Datautor. 2003
  • LASUEN, J.R. / ARANZADI, J. . El crecimiento económico de las artes. Fundación Autor. 2002
  • SMIERS, J. . No Copyright. Gedisa. 2008
  • TOWSE, R. (ED.) . Manual de Economía de la Cultura. Fundación Autor. 2005
  • VOGEL, A. . La industria de la cultura y el ocio. Un análisis económico. Datautor. 2004
  • VV.AA. . Economía y Cultura. La tercera cara de la moneda. Convenio Andrés Bello. 2002
  • WILLIAMS, R. . Cultura. Sociología de la comunicación y del arte. Paidós. 1982
  • ZALLO, R. . Economía de la comunicación y la cultura. Akal.
  • ZALLO, R. . El mercado de la cultura. Gakoa.
Recursos electrónicosElectronic Resources *
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The course syllabus may change due academic events or other reasons.