Checking date: 16/07/2020


Course: 2022/2023

Communication and participation of civil society in the internet
(17004)
Study: Bachelor in Philosophy, Politics and Economics (283)


Coordinating teacher: SANDOVAL MARTIN, MARIA TERESA

Department assigned to the subject: Department of Communication and Media Studies

Type: Electives
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Objectives
Understanding the inherent mechanisms of the massive processes of communication and civil participation in the web and other multimedia devices. Gaining a broader knowledge of the latest community¿s information needs and participation in the media. Ability to analyze from a theoretical standpoint the following elements: the process of formation and the sphere of action of social networks and their environment, the change produced from traditional media models (based on one-way communication) to the new communication paradigm (based on feedback and two-way interaction with the audience), the limits and determining factors that affect audience feedback, and the persistence of situations of communication and information asymmetry.
Skills and learning outcomes
Description of contents: programme
BLOQUE I: SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN Tema 1. De la Sociedad de la Información a la Sociedad en Red. Origen de internet y de las redes sociales. Uso de internet en España. Tema 2. La brecha digital en el mundo. Índices de desarrollo tecnológico de los países. Tema 3. Gestión y control de los recursos de internet. Privacidad. Ciberespionaje. Tema 4. El papel de la ética hacker en el ecosistema digital. Wikileaks, Anonymous. La protección del denunciante en la Unión Europea. Tema 5. Procomún. Cultura libre, recursos, licencias. Educación y ciencia en abierto (gratis). Tema 6. Acceso a la información, gobierno abierto y open data. Transparencia. Tecnologías cívicas. BLOQUE II: (CIBER)ACTIVISMO Y MOVIMIENTOS SOCIALES Tema 7. Nuevo procesos para la libertad de expresión. Censura e internet. Tema 8. Ciberactivismo. El papel de internet en las protestas del Norte de África y Oriente Medio, 15 M, Occupy Wall Street. BLOQUE III: TENDENCIAS Tema 9. Fenómeno crowd y periodismo ciudadano. Tema 10. Economía digital y colaborativa. Modelos y problemáticas. Tema 11. Transmedia. Tema 12. La era de la Pos verdad. Desinformacion y ciudadanía.
Learning activities and methodology
This course will consist of a combination of theory seminars (3ECTS) and hands-on projects (3ECTS) in which the students will be able to put in practice the conceptual base learned in the theory seminars. The students will be required to use bibliography dynamically and to observe attentively the environmental elements susceptible to be categorized in accordance with the concepts learned. Along the semester, the students will elaborate short documented essays in which they will be expected to apply these notions and theoretical framework to real cases of communication and participation in the digital media. The hands-on projects will be supplemented with in-class analysis and debate on several experiences and platforms for citizen participation in the web, with special attention to their interaction with professional journalistic procedures or formats, and with the analysis of research on new tendencies. All these activities could be in the classroom or online. There will be group tutorials after the essays corrections.
Assessment System
  • % end-of-term-examination 30
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 70
Basic Bibliography
  • AAVV. How to Bypas Internet Censorship. . Free Software Foundation, Bostron. 2011. http://en.flossmanuals.net/bypassing-censorship/index/
  • BAUMAN, ZYGMUNT y LYON, DAVID . Vigilancia líquida. Austral. 2015
  • BOTÉ, JUAN-JOSÉ. Vídeo para redes sociales. Guía de iniciación en la publicación y difusión. UOC. 2019
  • CARDOSO, Gustavo.. Los medios de comunicación en la Sociedad en Red. Filtros, escaparates y noticias.. UOC, Barcelona. 2008
  • DAVIES, Rodrigo. Civic Crowdfunding: Participatory Communities, Entrepreneurs and the Political Economy of Place. . MIT Center for Civic Media. . 2014. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2434615
  • Deuze, Mark & Witsche, Tamara. Beyond Journalism. Polity Books. 2019
  • EARL Jennifer, KIMPORT, Katrina . Digitally Enabled Social Change: Activism in the Internet Age (Acting with Technology). . Massachusetts Institute of Technology. . 2011
  • ELÍAS, CARLOS. El selfie de Galileo. Ediciones Península. 2015
  • ESPIRITUSANTO, ÓSCAR Y GONZALO, PAULA. Periodismo ciudadano. Evolución positiva de la comunicación.. Madrid: Ariel/Fundación Telefónica.. 2011
  • JIMÉNEZ SOLER, IGNACIO . La nueva desinformación. Veinte ensayos breves contra la manipulación . UOC. 2020
  • Jeff Jarvis. Partes públicas: Por qué compartir en la era digital mejora nuestra manera de trabajar y vivir. Gestión 2000. 2012
  • MAGALLÓN, RAÚL. Unfaking news. Cómo combatir la desinformación.. Pirámide. 2019
  • MCKINNON, Rebeca. No sin nuestro consentimiento. Deusto. 2012
  • MOLINA CAÑABATE, Juan Pedro. Transmedia y Storytelling. En Prospectivas y tendencias para la comunicación en el siglo XXI. . Valencia. CEU Ediciones. . 2013
  • PEIRANO, MARTA. El enemigo conoce el sistema: Manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención. Debate. 2019
  • PÉREZ, Jorge.. La gobernanza de Internet.. Madrid: Ariel/Fundación Telefónica.. 2008
  • REDONDO, MIRIAN. Verificación de contenidos. OUC. 2018
  • Revista Telos. Fundación Telefónica. Segunda y tercera temporadas.
  • SCOLARI. 2012. Narrativas transmedia. Deusto. 2012
  • SOTO IVARS, JUAN . Arden las redes: la poscensura y el nuevo mundo virtual . Debate. 2017
  • TASCÓN, Mario y QUINTANA, Yolanda. . Ciberactivismo. Las nuevas revoluciones de las multitudes conectadas. . Catarata. 2012
Recursos electrónicosElectronic Resources *
Additional Bibliography
  • CALLEJA, JOSÉ MARÍA . Lo bueno de España: Una crónica histórica ante el ataque nacionalista que reivindica el valor de España. Planet. 2020
  • CASTELLS, Manuel. . La sociedad red. La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 1. Madrid : Alianza Editorial.. 1997
  • CASTELLS, Manuel. (2001). La Galaxia Internet.. Grup de Recerca d'Interaccions Digitals, Universitat de Vic.Flacso México. Barcelona / México DF. E-book de acceso gratuito.Versión 0.1.
  • COBO ROMANÍ, Cristóbal; PARDO KUKLINSKI, Hugo. (2007).. Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food.. Grup de Recerca d'Interaccions Digitals, Universitat de Vic.Flacso México. Barcelona / México DF. E-book de acceso gratuito.Versión 0.1.
  • DIEZHANDINO NIETO, M. Pilar (Dra.). Periodismo Digital en tiempos de crisis. Un caso de estudio: el tratamiento de la inmigración en los medios. . Madrid: Ariel/Fundación Telefónica.. 2009
Recursos electrónicosElectronic Resources *
(*) Access to some electronic resources may be restricted to members of the university community and require validation through Campus Global. If you try to connect from outside of the University you will need to set up a VPN


The course syllabus may change due academic events or other reasons.