Última actualización: 24/05/2023


Curso Académico: 2023/2024

Introducción a la Econometría
(16528)
Grado en Filosofía, Política y Economía (Plan 2013) (Plan: 306 - Estudio: 283)


Coordinador/a: DELGADO GONZALEZ, MIGUEL ANGEL

Departamento asignado a la asignatura: Departamento de Economía

Tipo: Obligatoria
Créditos: 6.0 ECTS

Curso:
Cuatrimestre:




Requisitos (Asignaturas o materias cuyo conocimiento se presupone)
Matemáticas para la Economía I Matemáticas para la Economía II Estadística I Estadística II Principios de Economía Microeconomía
Objetivos
The course has two objectives. On the one hand, understand the interpretation and all the methodological aspects of estimating causal relationships between variables in different contexts. This includes the interpretation of causal relationships in linear and non-linear in variables models. And also includes learning the fundamentals of inferences based on least squares. On the other hand, the student will be able to make inferences in the studied models using real data with the help of the GRETL program. The student will be examined for each and every one of these aspects. Students must come to class with a laptop on which GRETL must be installed. GRETL free software is the fundamental learning tool. The different concepts are discussed in the context of case studies in Social Sciences using real data. This course provide a working knowledge on modelling causal relations in social sciences using the linear in parameters model. Fundamental tools are inferences on the parameters using least squares. A very important aspect of the course consists of using Econometrics software packages. The most used in class is GRETL, but we also use E-Views. It is essential that the student has a personal computer with at least GRETL installed. The midterms exams, and possibly the final, require using GRETL. Students must attend all classes, both magistral and reduced, with their personal computers. At the end of the course, the student will acquire a good working knowledge on the interpretation of the linear regression model, discriminating between alternative specifications by means of statistical inference, and using GRETL for estimation and hypothesis testing.
Competencias y resultados del aprendizaje
Enlace al documento

Descripción de contenidos: Programa
Este curso ofrece una introducción al análisis de datos en Ciencias Sociales mediante el modelo de regresión lineal múltiple. Se enfatiza la interpretación del modelo y la aplicación de técnicas de inferencia estadística sobre el mismo con el objeto de resolver casos relevantes en la práctica. El curso discute con detalle la realización de inferencias en circunstancias no estándar, de especial relevancia en Ciencias Sociales, provocadas por la naturaleza de las variables utilizadas en el modelo (cualitativas, transformadas para permitir relaciones no-lineales o no-observables), o por la naturaleza de los datos. El curso sigue el texto de Stock y Watson (2012) capítulos 1 al 12. Este es el programa detallado de la asignatura: 1. La naturaleza de la Econometría y la naturaleza de los datos económicos (SW Cp. 1, 2 & 3) 2. El modelo de regresión simple (SW Cp. 4,5) 3. Análisis de regresión múltiple: estimación (SW. Cp. 6) 4. Análisis de regresión múltiple: inferencia (SW Cp. 7) 5. Regresión no-lineal utilizando regresión lineal múltiple (SW. Cp. 8) 6. Elección discreta (SW. Cp. 11) 7. Estimación por variables instrumentales y mínimos cuadrados en dos etapas (SW. Cp. 12)
Actividades formativas, metodología a utilizar y régimen de tutorías
The course has two objectives. On the one hand, understand the interpretation and all the methodological aspects of estimating causal relationships between variables in different contexts. This includes the interpretation of causal relationships in linear and non-linear in variables models. And also includes learning the fundamentals of inferences based on least squares. On the other hand, the student will be able to make inferences in the studied models using real data with the help of the GRETL program. The student will be examined for each and every one of these aspects. Students must come to class with a laptop on which GRETL must be installed. GRETL free software is the fundamental learning tool. The different concepts are discussed in the context of case studies in Social Sciences using real data. Students must attend class with a laptop on which GRETL must be installed. The midterm exam will be done with the laptop and will require modelling of relevant causal relationships in the social sciences, as well as making statistical inferences about them, using real databases with the help of GRETL.
Sistema de evaluación
  • Peso porcentual del Examen Final 60
  • Peso porcentual del resto de la evaluación 40
Calendario de Evaluación Continua
Bibliografía básica
  • Goldberger, A.S.. Introducción a la Econometría. Ariel. 2001
  • Greene, W.H.. Análisis Econométrico. Prentice Hall. 1998
  • Gujarati, D.N.. Econometría. McGraw-Hill. 2010
  • Stock, J.H. & M.W. Watson. Introduction to Econometrics. Addison Wesley. 2012
  • Wooldridge, J.M.. Introducción a la Econometría: un Enfoque Moderno. Paraninfo Thompson Learning. 2003
Bibliografía complementaria
  • Hayashi, F.. Econometrics. Princeton University Press. 2000
  • Wooldridge, J.M.. Econometric analysis of cross section and panel data . The MIT Press. 2009

El programa de la asignatura podría sufrir alguna variación por causa de fuerza mayor debidamente justificada o por eventos académicos comunicados con antelación.


Dirección web para más información: http://www.eco.uc3m.es/docencia/econometria/en_home.html