Checking date: 17/05/2022


Course: 2022/2023

News Reporting
(13270)
Dual Bachelor in Journalism and Humanities Studies (2013 Study Plan) (Plan: 305 - Estudio: 282)


Coordinating teacher: HERRERO CURIEL, EVA

Department assigned to the subject: Communication and Media Studies Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Requirements (Subjects that are assumed to be known)
Detailed knowledge Spanish.
Objectives
- Identify the internal and external structure of a news. - Be able to write correctly.Perfect spelling. Agile and correct syntax with enriched vocabulary and mastery of the language. - Differentiate the news genre from the rest of journalistic genres. - Sources in the reporting and documentary systems knowledge. - Develop news criteria - Evaluate, contrast and select the sources of information.
Skills and learning outcomes
Description of contents: programme
Unit 1. Introduction to journalistic practice. Characteristics and attributes of the news. Unit 2. Structure of the informative story. Hierarchy of data. Unit 3. Entitled information and the lead or first paragraph. Unit 4. The resources of the news story. Expose, narrate, describe. Unit 5. The value of the sources. Unit 6. The reference to the sources. Citations and attribution Unit 7. The research is the task of the journalist. Unit 8. The approach of the news. Unit 9. Gender in the news Unit 10. Fake news. Unit 11. The role of the news agencies. Unit 12. New forms of the news story in the Internet era. Unit 13. Different faces in the news. Radio, web and television.
Learning activities and methodology
- Theoretical lessons and practices: The first lectures, the course will be developed. The aim is that the student recognize and understand the concepts upon which the practice of journalistic news is based. Practices consist of exercise the journalistic approach to recognize the news fact and value components. There will be different types of practices: Preparation of news a few times with news agencies or material delivered by Professor and others, since the initiative of the student's search for the news and access to appropriate sources to develop.
Assessment System
  • % end-of-term-examination 50
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 50
Calendar of Continuous assessment
Basic Bibliography
  • De Fontcuberta, Mar. La Noticia. Pistas para percibir el mundo. PAIDÓS. Comunicación. 2017
  • Diezhandino, Mª Pilar. Criterio noticioso. Vigencia del quehacer periodístico en la cultura digital. http://pearson.es/espa%C3%B1a/TiendaOnline/criterio-noticioso-(ebook-en-formato-pdf). 2015
  • Grijelmo, Alex. El estilo del Periodista. Taurus.
  • Jan Johnson Yopp, Beth A. Haller. Introduction to News Reporting, An: A Beginning Journalist's Guide. Pearson. 2005
  • The Missouri Group . News Reporting and Writing . Bedford/St. Martin's. 2013
Recursos electrónicosElectronic Resources *
Additional Bibliography
  • Randall, David. El periodista Universal. Siglo XXI. 1999
  • Agencia EFE. Manual el español Urgente. Editorial Debate. 2015
  • Amorós García, Marc. Fakes News. La verdad de las noticias falsas. Plataforma editorial. 2018
  • Bernardo Díaz Nosty. Voces de mujeres. Periodistas españolas del siglo XX nacidas antes de la Guerra Civil . Renacimiento. 2020
  • Calleja, José Mª. La violencia como noticia. La catarata. 2013
  • Calleja, José Mª.. Cómo informar sobre violencia machista. Cátedra. 2016
  • Campos, Vicente. ¡Extra, extra! Muckrakers, orígenes del periodismo de denuncia. Ariel. 2015
  • Carrera, Pilar. Nosotros y los medios. Prolegómenos para una teoría de la Comunicación. Biblioteca Nueva . 2016
  • Casals Carro, Mª Jesús. Periodismo y sentido de la realidad. Fragua. 2005
  • Deborah A. Potter. Handbook of Independent Journalism. Bureau of International Information Programs, U.S. Department of State. 2006
  • Díaz Nosty, Bernardo. Voces de mujeres. Periodistas españolas del siglo XX nacidas antes de la Guerra Civil . Renacimiento. 2020
  • El País. Libro de estilo El País. Aguilar. 2021
  • Gabilondo, Iñaki.. El fin de una época. Sobre el oficio de contar cosas. Barril Barral. 2011
  • García Albi, Inés. Nosotras que contamos. Mujeres periodistas en España. Plaza y Yanes. 2007
  • Gomis, Lorenzo. Teoría de los géneros periodísticos. UOCPRESS. 2008
  • Herrero Curiel, Eva. Periodistas y redes sociales en España. Del 11M al 15M. UOC. 2014
  • Instituto Cervantes. Guía de comunicación no sexista. Debate. 2021
  • Kapucinski, Ryszard. Los cinco sentidos del periodista. Fondo de Cultura Económica. 2003
  • Lázaro Carreter, Fernando. El nuevo dardo en la palabra. Galaxia Gutenberrg / Círculo de lectores. 1997
  • Marc Amorós García. Fakes News. La verdad de las noticias falsas. Plataforma editorial. 2018
  • Martini, Stella. Los que hacen la noticia: Periodismo, información y poder. Biblos. 2004
  • Martín Vivaldi, Gonzalo. Curso de Redacción. Paraninfo. 2018
  • Martínez Alberto, José Luis. Curso general de redacción periodística. Thomson. 1991
  • María Jesús Casals Carro. Periodismo y sentido de la Realidad. Teoría y análisis de la narrativa periodística. Fragua. 2005
  • Melvin Mencher. News Reporting and Writing. McGraw-Hill Higher Education. 2010
  • Mencher, Melvin. News Reporting and Writing. McGraw-Hill Higher Education. 2010
  • Myriam Redondo. Verificación digital para periodistas. Manual contra bulos y desinformación internacional.. UOCPRESS. 2018
  • Mª. Pilar Diezhandino. Periodismo de servicio. Bosch.
  • Mª.Pilar Diezhandino (Dir.), Guadalupe Aguado, Pilar Carrera y otros.. El periodista en la encrucijada. Ariel /Fundación Telefónica.
  • Redondo, Myriam. Verificación digital para periodistas. Manual contra bulos y desinformación internacional.. UOCPRESS. 2018
  • Stella Martini. Los que hacen la noticia: Periodismo, información y poder. Biblos. 2004
  • Sánchez Marín, Guillen. La polivalencia periodística de las agencias de noticias. El caso de la ACN y los de EFE, EP, AFP y ANSA. UOCPRESS. 2015
  • Torres, Maruja y Prieto Gª Mónica. Contarlo para no olvidar. Voces 5W. 2017
Recursos electrónicosElectronic Resources *
(*) Access to some electronic resources may be restricted to members of the university community and require validation through Campus Global. If you try to connect from outside of the University you will need to set up a VPN


The course syllabus may change due academic events or other reasons.


More information: https://aplicaciones.uc3m.es/cpa/generaFicha?est=231&plan=384&asig=13270&idioma=1