Checking date: 28/04/2020


Course: 2019/2020

Media Theory
(13267)
Dual Bachelor in Journalism and Humanities Studies (Plan: 414 - Estudio: 282)


Coordinating teacher: CARRERA ALVAREZ, MARIA PILAR

Department assigned to the subject: Communication and Media Studies Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Students will acquire general knowledge of the foundational and the leading contributions to media studies, as well as abilities to explain and analize current trends and topics in media through these theoretical frameworks.
Description of contents: programme
1. Communication as scientific discipline 2.Communication and information 3. Mass media and popular culture 4. The "magic bullet theory": mass society and propaganda theories 5. The paths to persuasion. 6. Mass media, conversation and public opinion 7. The functionalist approach. 8. Structuralism, semiotics and the media. 9. Critical theory and the cultural industry. 10. The hardware effects of software: Moles & McLuhan 11. From cultural studies theory to cultural studies as metatheory 12. Theories on the long-term effects of media exposure 13. Narratives about the "Information society"
Learning activities and methodology
Master classes and continuous assessment based on critical analysis of selected readings and audiovisual material related to the general course program, presentations & discussions. 
Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40

Basic Bibliography
  • Carrera, P.. Nosotros y los medios. Prolegómenos para una teoría de la comunicación. Biblioteca Nueva. 2016
  • Carrera, P.. "La sociedad sin espectáculo". Eu-topias. Vol. 13. 2017
  • Wolf, M.. La investigación de la comunicación de masas. Paidós, Barcelona, 1987.
Additional Bibliography
  • Althusser, L.. Sobre el trabajo teórico: dificultades y recursos.. Cuadernos Anagrama.. 1970.
  • Aristóteles. Retórica / Poética. Alianza. 2014
  • Barthes, R.. Elementos de semiología. Alberto Corazón. 1971
  • Bateson, G.. La nueva comunicación. Kairós. 1994
  • Benjamin, W.. Discursos interrumpidos I. Taurus. 1982
  • Benjamin, W.. Mediaciones. Biblioteca Nueva. 2017
  • Bernays, E.. Propaganda. Melusina. 2008
  • Carrera, P.. 'Qué se hizo de las masas'. Telos nº74. 2008
  • Carrera, P.. Join the conversation. Variaciones sobre la conversación y la red.. Telos.. 2011.
  • Carrera, P.. 'Qué se hizo de las masas'. Telos nº74. 2008
  • Carrera, P.. Las moradas de Walter Benjamin. Biblioteca Nueva. 2017
  • Carrera, P. et al.. How Spanish Journalists are using Twitter.. Estudios sobre el mensaje periodístico.. 2012.
  • Castells, M.. Communication Power. Oxford University Press. 2011
  • Diezhandino, M.P.. Periodismo y poder.. Prentice Hall.. 2007.
  • Diezhandino, M.P., Carrera, P. et al.. El periodista en la encrucijada. Ariel. 2012
  • Diezhandino, M.P; Carrera, P. et al.. El periodista en la encrucijada. Ariel. 2012
  • Eco, U.. Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Lumen. 2008
  • Gane & The Beer.. New Media: The Key Concepts.. Berg.. 2008.
  • Horkheimer, M. y Adorno, T.. "La industria cultural" en Dialéctica de la ilustración. Trotta. 1988
  • Jenkins, H.. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide.. New York University Press.. 2008.
  • Katz, E.; Lazarsfeld, P.. Personal influence.The part played by people in the flow of mass communications.. Free Press. Illinois. . 1955.
  • León, J. L.. Persuasión de masas. Deusto. 1989
  • Lippman, W.. Public Opinion. Free Press. 1997
  • Magallón, R.. "La transformación de la cultura de masas: aura y comunión fática". Aposta Digital. Revista de Ciencias Sociales. nº 44. 2010
  • McCombs, M. E.; Shaw, D. L.. 'The agenda-setting function of mass media'. The Public Opinion Quarterly, 36, 2, págs. 176-187.. 1972.
  • McLuhan, M. . Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Paidós.. 1996.
  • McLuhan, M. y Fiore, Q. . El medio es el masaje. Paidós. 1988
  • Moles, A.; Zeltman, C. . La comunicación y los mass media.. Ediciones Mensajero.. 1975.
  • Morin, M.. El espíritu del tiempo. Ensayo sobre la cultura de masas. Taurus. 1966
  • Noelle-Neumann, E.. The spiral of silence. A theory of public opinion. Journal of Communication, 24, 2, págs. 43-51.. 1973.
  • Serra, M.. "A través del medium. Lo que resta de transparencia", en Albergamo Maria, ed., La transparencia engaña. Biblioteca Nueva. 2014
  • Serra, M. y Pireddu, M.. Mediología. Cultura, tecnología y comunicación. Gedisa. 2014
  • Shannon, C.; Weaver, W. . Teoría matemática de la comunicación.. Forja.. 1981.
  • Tarde, G.. La opinión y la multitud. Taurus. 1986
  • Toulmin, S.. Los usos de la argumentación.. Península.. 2007.
  • Vázquez Montalbán, M.. Informe sobre la información.. Mondadori.. 2008.
  • Wardrip-Fruin, N. & Monfort, N.. The New Media Reader.. The MIT Press.. 2003.
  • Watzlawick, P.; Bavelas, J. B.; Jackson, D. D.. Teoría de la comunicación humana.. Herder.. 1993.
  • Webster, F.. Theories of the information society.. Routledge.. 2002.
  • Williams, R.. On Television. Routledge. 1989
  • Wolf, M.. Los efectos sociales de los media. Paidos. 1994

The course syllabus may change due academic events or other reasons.