Checking date: 17/09/2019


Course: 2019/2020

The research agenda of the media change: Problems and challenges
(14661)
Study: Master in Applied Research in Media (248)
EPH


Coordinating teacher: LIMON SERRANO, NIEVES

Department assigned to the subject: Department of Communication

Type: Electives
ECTS Credits: 3.0 ECTS

Course:
Semester:




Competences and skills that will be acquired and learning results.
The competencies are related to the student's ability to construct, from its own investigation into the research agenda in the field of communication, the map of the current state of the art and future challenges. In addition, the student will get in touch with the basic fundamentals and some case studies of Cultural Studies and the Political Economy of Communication. The learning outcomes are related to the ability to assess and formalize the current state of research in communication being able to define the existing research lines and indicating new to come.
Description of contents: programme
Cultural Studies and Political Economy of Communication. basic notions and case studies Session 1: Introduction. Intimate enemies: cultural studies and the political economy of communication. Session 2: Basic notions of the Political Economy of Communication and Culture Session 3: Basic notions of Cultural Studies. Session 4: The internationalization of Cultural Studies and the visual turn: the emergence of Visual Studies. Session 5: An approach to identity policies: first, popular images. Session 6: Identity policies (I): national images. Session 7: Identity policies (II): gender visuality and identity. Session 8: Controversies and points of confluence of Cultural Studies from the Political Economy of Communication and Culture. Session 9: Diversity, protagonist of communication and culture policies. Session 10: Audiovisual Diversity: conceptualization and measurement. Session 11: Article sessions (I): raise the investigation. Session 12: Article sessions (II): plot development. Session 13: Article sessions (III): finalization of the article. Session 14: Presentation of articles.
Learning activities and methodology
This seminar is structured in teaching sessions of 1.5 hours each. The seminar follows these work methodologies: -Master classes: master class to raise   the theoretical and analytical bases of the topics. -Reads / images: students will work with different materials (articles, movies, photographs, websites ...) to complete each topic. - Design, development and defense of an investigation by the students on the proposed topics. Therefore, students will work in the classroom, but there will also be frequent use of the digital tools of the University (Global Classroom).
Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40
Basic Bibliography
  • Anderson, B. . Comunidades imaginadas. reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. . México D. F., Fondo de Cultura Económica. (Fragmentos).. 2006
  • Benjamin, W. . La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica.. En Sobre la fotografía, 91-109. España: Pre-textos.. 2007
  • Cañedo, A. . Austerity versus Diversity: The Production of News Content in Televisión del Principado de Asturias.. Communication & Society, 32 (4).. 2019
  • Cañedo, A. . Televisiones autonómicas y diversidad: análisis de la programación de Televisión del Principado de Asturias. . CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 23. . 2019
  • Fontcuberta. J.. Revisar las historias de la fotografía. En J. Fontcuberta (Ed.), Fotografía. Crisis de historia, 6-17. Barcelona: Actar. . 2003
  • García Leiva, M.T. y Albornoz, L.A. . Industrias culturales y diversidad: viejos debates y nuevos desafíos.. Quaderns del CAC, 43, 5-16. . 2017
  • Graziano, V. A. . Intersecciones del arte, la cultura y el poder: arte y teoría en el semiocapitalismo.. En J.L. Brea. (Ed.). Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización, 173-186. Madrid: Akal. . 2005
  • Guasch, A. M. . Doce reglas para una Nueva Academia.. En Brea, J.L. (Ed.). Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización, 59-74. Madrid: Akal. . 2005
  • Gómez García, R. y Sánchez Ruiz, E. . La Economía Política de la Comunicación y la Cultura. Tradiciones y Conceptos. . Lecciones de comunicación Incom-UAB.. 2011
  • Hall, S.. El surgimiento de los estudios culturales y la crisis de las humanidades. . En E. Restrepo, C. Walsh y V. Vich (Eds.), Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales, 17-28. Edimburgo: Edinburgh University Press.. 2010
  • Herschmann, M. . Nuevos enfoques para nuevas prácticas socioculturales. . En L. A. Albornoz (Comp.), Poder, medios, cultura. Una mirada crítica desde la economía política de la comunicación, 177-188. Buenos Aires: Paidós.. 2011
  • Hollows, J. . Feminismo, estudios culturales y cultura popular.. Lectora, 11,15-25.. 2005
  • Mattelart, A. y Neveu . Introducción a los estudios culturales. . Barcelona: Paidós. . 2004
  • Moscoso, V.. La Economía Política de la Comunicación: una actualización diez años después.. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 11, 57-79. . 2006
  • Napoli, P. . Deconstructing the Diversity Principle. . Journal of Communication, 49 (4), 7, 34. . 1999
  • Pickering, M. (Ed.) . Research Methods for Cultural Studies.. Edimburgo: Edinburgh University Press.. 2008
  • Pollock, G. . Visión, voz y poder: historias feministas del arte y el marxismo. En K. Cordero Reiman e I. Sáenz (Eds), Crítica feminista en la teoría e historia del arte, 45-80. México: Universidad Iberoamericana y Conaculta.. 2007
Additional Bibliography
  • Albornoz, L. A. y García Leiva, M. T. (Eds.). . Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI.. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.. 2017
  • Albornoz, L. A. y García Leiva, M. T. (Eds.). . El audiovisual en la era digital. Políticas y estrategias para la diversidad.. Madrid: Cátedra.. 2017
  • Albornoz, L. A. y García Leiva, M. T. (Eds.). . Audiovisual Industries and Diversity. Economics and Policies in the Digital Era.. Nueva York: Routledge.. 2019
  • Du Gay (et al) . Doing Cultural Studies: the Story of the Sony Walkman. . Londres: Sage, The Open University. 2013
  • Farchy, J. y Ranaivoson, H. . Do public television channels provide more diversity than private ones? . Encatc, Journal of cultural management and policy, 1, 50-63.. 2013
  • Igartua, J.J. y Humanes, Mª L. . El método científico aplicado a la investigación en comunicación social. . Portal de la Comunicación, Aula Abierta, Lecciones básicas. . 2012
  • Limón Serrano, N. . Frida Kahlo¿s Photographic Posing: A Theoretical Approach to Visual Autobiographies,. Journal of Latin American Cultural Studies, vol. 28. 2019
  • Marzal Felici, J. . Una Propuesta metodológica para el análisis de la fotografía. En Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada, 169-178, Madrid: Cátedra.. 2007
  • Morley, D. (Coord.) . Estudios culturales y comunicación: análisis, producción y consumo cultural de las políticas de identidad y el posmodernismo. . Barcelona: Paidós Ibérica.. 1998
  • Muzzareli, F. . Femmes photographes. Émancipation et performance (1850-1940). . France: Hazan. . 2009
  • Palacio, M. . Estudios culturales y cine en España. . Comunicar, XV (29), 69-73.. 2007
  • Prieto Souto, X. . Margins and absences: Women in Spanish minor cinemas (115-126). . En C. Cascajosa (Ed.), New Gaze: Women Creators of Film and Television in Democratic Spain. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.. 2015
  • Segovia, A. I. (Coord.). Cincuenta años de Economía Política de la Comunicación. . CIC: Cuadernos de Información y Comunicación, 11.. 2006
  • Segovia, A. I. (Coord.). Comunicación, Cultura y Diversidad.. CIC: Cuadernos de Información y Comunicación, 21. . 2016
  • Stenou, K. (Ed.). . L'Unesco et la question de la diversité culturelle, 1946-2007: bilan et stratégies. Étude réalisée à partir d'un choix de documents officiels. . París: UNESCO.. 2007
  • Stirling, A. . On the economics and analysis of diversity. . SPRU Electronic Working Paper, 28.. 1998
  • Stirling, A. . A general framework for analysing diversity, in science, technology and society.. Journal of the Royal Society Interface, 4, 707¿719.. 2007
  • UNESCO-UIS. . Measuring the diversity of cultural expressions: applying the Stirling model of diversity in culture. Two case studies (Technical Paper No. 6). . Montreal: UNESCO-UIS.. 2011
  • UNESCO. . Convención sobre la Protección y Promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales. . París: UNESCO.. 2005
  • UNESCO. . Re/Shaping Cultural Policies: A Decade Promoting ¿the Diversity of Cultural Expressions for Development. 2015 Convention Global Report. . París: UNESCO.. 2015
  • Vilches, L. (Coord.) . La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital.. Barcelona: Gedisa. . 2011
  • Wimmer, R.D., y Dominick, J.R. . Introducción a la investigación en medios masivos de comunicación. . Madrid: International Thomson editores.. 2001

The course syllabus and the academic weekly planning may change due academic events or other reasons.