Checking date: 18/05/2020


Course: 2019/2020

Research methodology in the field of media communication
(14652)
Master in Applied Research in Media (Plan: 193 - Estudio: 248)
EPH


Coordinating teacher: HERRERA DAMAS, DACIL SUSANA

Department assigned to the subject: Communication and Media Studies Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Requirements (Subjects that are assumed to be known)
Statistics applied to journalism Journalism research methodologies
Objectives
At the end of the course, students should be able to: 1) Know the singularity of the scientific method and the different steps in the research process 2) Know the main differences between the quantitative and qualitative research methods 3) Be familiar with the survey, content analysis and experimental research as some of the main quantitative techniques in communication research 4) Be familiar with intensive interviews, focus groups and field observation as some of the main qualitative techniques in communication research 5) Know the guidelines for structuring and properly presenting the outcomes of a scientific research 6) Evaluate the methodological soundness of a research 7) Design and execute a small-scale research confronting the results obtained from the use of at least two different research methods
Description of contents: programme
Topic # 1: What is Research? Topic # 2: The Research Process Topic # 3: Quantitative Research Methods Topic # 4: Survey Research Topic # 5: Content Analysis Topic # 6: Experimental Research Topic # 7: Qualitative Research Methods Topic # 8: In depth Interviews Topic # 9: Focus Groups Topic # 10: Field Observation Topic # 11: The Discourse Analysis
Learning activities and methodology
Reading of original methodological content Vieweing of original methodological content video pieces Use of gamificiation techniques to verify the verify what has been learned In class doing of individual exercices and group dynamics Step-by-step demonstration on the procedure of some of the main techniques and software in media research Review of TFMs, doctoral dissertation and papers published in academic journals
Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40

Basic Bibliography
  • Berelson, B.. Content Analysis in Communication Research. Free Press. 1952
  • Berganza, R. y Ruiz San Román, J.A.. Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación. McGraw Hill. 2005
  • Booth, W.C.; Colomb, G.G. y Williams, J.. The Craft of Research. The University of Chicago Press. 2008, 3ª edición
  • Guitton, J.. El trabajo intelectual. Consejos a los que estudian y a los que escriben. Rialp. 1999
  • Hayes, A.F., Slater, M.D. y Snyder, L.B.. The Sage Sourcebook of Advanced Data Analysis Methods for Communication Science. Sage . 2007
  • Igartua, J.J. . Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch. 2006
  • Neuendorf, K.A. . The content analysis guidebook. SAGE. 2017, 2nd ed.
  • Salkind, N.J. . Statistics for people who (think they) hate statistics. SAGE Publications, 6th edition. 2016
  • Wimmer, R.D. y Dominick, J.R. . La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Bosch Comunicación. 2002
Recursos electrónicosElectronic Resources *
Additional Bibliography
  • American Psychological Association. Publication Manual of the American Psychological Association. APA. 2010
  • American Psychological Association. Publication Manual of the American Psychological Association. American Psychological Association, 6th edition. 2013
  • Angermuller, J., Maingueneau, D. & Wodak, R. . The Discourse Studies Reader. Main Currents in Theory and Analysis. John Benjamins. 2014
  • Arantzamendi, M., López-Dicastillo, O. y García Vivar, C.. Investigación cualitativa. Manual para principiantes. Eunate. 2012
  • Booth, W.C., Colomb, G.G. y Williams, J.M. . The craft of research. University of Chicago Press. 2008
  • Cea d'Ancona, M.Á. . Metodología cuantitativa. Síntesis. 1996
  • Delgado, J.M. y Gutiérrez Fernández, J. (coords.). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis. 1995
  • Denzin, N.K. y Lincoln, Y.S. . Strategies of qualitative inquiry. Sage Publications. 2013
  • Díaz de Rada, V. . Técnicas de análisis de datos para investigaciones sociales: aplicaciones prácticas con SPSS para Windows. RA-MA. 1999
  • Eiroa, M. y Barranquero, A. . Métodos de investigación en la comunicación y sus medios. Síntesis. 2017
  • García Ferrando, M., Ibañez, J. y Alvira, F. . El análisis de la realidad social, métodos y técnicas de investigación. Alianza Editorial. 1996
  • Goyanes, M. . Desafío a la investigación estándar en comunicación. Crítica y alternativas. UOC. 2017
  • Gómez Mendoza, M.A., Deslauriers, J.P. y Alzate, M.V.. Cómo hacer tesis de maestría y doctorado: Investigación, escritura y publicación. Ecoe ediciones. 2010
  • Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista, L.M. . "Los métodos mixtos" en Metodología de la investigación. McGraw-Hill. 2015
  • Igartua, J.J. y Humanes, M.L. . Teoría e investigación en comunicación social. Síntesis. 2004
  • Jaspers, J., Östman, J.-O. & Verschueren, J. (eds.). Society and Language Use. John Benjamins. 2010
  • Jensen, K.B. y Jankowski, N.W. . Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Bosch. 1993
  • Mucchielli, A., Marinas, J.M. y Marinas, P. . Diccionario de métodos cualitativos en ciencias humanas y sociales. Síntesis. 2001
  • Pimple, K.D. . Research ethics. Aldershot, England; Burlington, VT: Ashgate.. 2008
  • Requena, F. y Ayuso, L. . Estrategias de investigación en las ciencias sociales: fundamentos para la elaboración de un trabajo de fin de Grado o un trabajo de fin de Master. Tirant Lo Blanch. 2018
  • Taylor, S.J. y Bogdan, R. . Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós. 2000
  • Tracy, S.J. . Qualitative research methods: collecting evidence, crafting analysis, communicating impact. Wiley-Blackwell . 2013
  • Verschueren, J.. Ideology in Language Use: Pragmatic Guidelines for Empirical Research. Cambridge University Press. 2011
  • Vilches, L. (coord.) . La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Gedisa. 2011
  • Zienkowski, J., Östman, J.-O. & Verschueren, J. (eds.) . Discursive Pragmatics. John Benjamins. 2011
Recursos electrónicosElectronic Resources *
(*) Access to some electronic resources may be restricted to members of the university community and require validation through Campus Global. If you try to connect from outside of the University you will need to set up a VPN


The course syllabus may change due academic events or other reasons.