Checking date: 04/09/2023


Course: 2023/2024

Literary trends in contemporary culture
(13512)
Dual Bachelor in Journalism and Film, Television and Media Studies (Plan: 384 - Estudio: 231)


Coordinating teacher: IGLESIAS SANTOS, MONTSERRAT

Department assigned to the subject: Humanities: Philosophy, Language, Literature Theory Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Requirements (Subjects that are assumed to be known)
NOT REQUIRED
Objectives
General skills. The basic objective of this course is to acquaint students with the main directions of contemporary literary movements, developing that competence for the specific study and analysis of the relationship between literature and the main artistic manifestations of contemporary culture, with special attention to audiovisual media. A (conceptual skills) B (procedural skills) C (attitudinal competencies) specific skills - (A) Know the characteristic features and problems of contemporary literature and the main trends that have marked its evolution from a comparative perspective. - (A) To understand various issues that affect contemporary culture, based on the representation models produced and transmitted from the field of literature. - (A and B) Understand and be able to analyze the functioning of the various processes of transfer or translation between the literary system and the various artistic and cultural systems, especially audiovisual. - (B) Apply these transfer models, both individually as developing guidelines groupware, major literary issues studied. - (C) Assimilate instruments basic analysis to practice critical awareness in reading and contextualization of a text, as well as to study the complex field of interartistic relations (literature and visual arts, literature and cinema, literature and digital media ). Relations between word and image.
Skills and learning outcomes
Description of contents: programme
TENDENCIAS LITERARIAS EN LA CULTURA CONTEMPORÁNEA PROGRAMA DE LA ASIGNATURA PARA EL CURSO 2021-22 CUESTIONES GENERALES EL CURSO TENDRÁ UN SISTEMA DE EVALUACIÓN CONTINUA DEL 100%. LOS CONTENIDOS TEÓRICOS Y EL TRABAJO PRÁCTICO SE DESARROLLARÁN TANTO EN LOS GRUPOS MAGISTRALES COMO EN LOS REDUCIDOS. SE PROPONDRÁN TRES RECORRIDOS O ITINERARIOS DISTINTOS, COMPUESTOS POR SEIS OBRAS CADA UNO. CADA ESTUDIANTE DEBERÁ ELEGIR EL RECORRIDO QUE MÁS LE INTERESE y SEGUIR EL ORDEN DE LECTURA QUE PREFIERA. SISTEMA DE TRABAJO: METODOLOGÍA Y EVALUACIÓN: En las clases, con independencia de si se trata de grupos magistrales o de grupos reducidos, se irán presentando contenidos a través de ejemplos extraídos de las lecturas que conforman los tres recorridos propuestos, así como de otros textos y materiales que puedan ayudar para una mejor comprensión de los conceptos. Cada estudiante deberá abrir un blog personal exclusivo para esta asignatura en los primeros días de clase y hará llegar la dirección url al grupo docente encargado de las clases. A lo largo del curso, y con entradas espaciadas, cada estudiante habrá de subir a su blog las siguientes tareas: 6 entradas a partir de las propuestas que se hagan en clase sobre el recorrido colectivo y que recibirán una calificación de global de hasta 2 puntos. Un número libre de entradas que den cuenta del recorrido personal que cada estudiante haga de la asignatura. Se valorará el esfuerzo creativo y recibirá una calificación global de hasta 3 puntos. Un comentario personal sobre cada una de las 6 obras que formen parte del itinerario escogido por cada estudiante y que tendrán una valoración global de hasta 3 puntos. c) La calificación final en la asignatura se determinará en función de: Las intervenciones de las/os estudiantes en las sesiones online (hasta 2 puntos) NB. Quienes lo prefieran, podrán optar a esos dos puntos en la nota final mediante la entrega de una recensión sobre un ensayo, que será propuesto por los profesores de la asignatura. RECORRIDOS ALTERNATIVOS: A) Toni Morrison, Beloved David Mamet, Oleanna Angélica Liddell, La casa de la fuerza Ian McEwan, Máquinas como nosotros Paco Roca, Arrugas Amalia Iglesias (ed.), Sombras di-versas B) Emiliano Monge, Las tierras arrasadas Wajdi Mouawad, Incendios Patric Modiano, Dora Bruder Tony Kushner, Ángeles en América Guillermo Abril, La grieta Amalia Iglesias, Sombras di-versas C) Sarah Kane, Psicosis 4.48 Lola Blasco, Siglos mío; bestia mía Bernard-Marie Koltés, De noche justo antes de los bosques Rafael Chirbes, Crematorio LEGOM, Odio a los putos mexicanos Elvira Navarro, La trabajadora CRONOGRAMA PARA LAS 14 SESIONES PRESENTACIÓN DE LA ASIGNATURA. ¿PARA QUÉ SIRVE LA LITERATURA? LA REPRESENTACIÓN LITERARIA EL PASO DE LA MODERNIDAD A LA POSMODERNIDAD. LAS FORMAS DEL RELATO. ENTRE ARISTÓTELES Y EL CAOS. EL PROBLEMA DE LA FICCIÓN Y LA LITERATURA DOCUMENTAL: METAFICCIÓN HISTÓRICA, DOCUFICCIÓN, ETC. LA TENSIÓN ENTRE ÉTICA Y ESTÉTICA. LA IMPORTANCIA DEL PUNTO DE VISTA Y LA CUESTIÓN MODERNA DE LA AUTOFICCIÓN. LA CONDICIÓN REFLEXIVA: BIOGRAFISMO, CONFESIÓN Y OTRAS TECNOLOGÍAS DEL YO. LOS GÉNEROS 1: NARRATIVA LOS GÉNEROS 2: EL TEATRO LOS GÉNEROS 3: LA LÍRICA LA CONSTRUCCIÓN Y REPRESENTACIÓN DE IMAGINARIOS SOCIALES. LA LITERATURA Y EL ACERCAMIENTO A LOS CONFLICTOS HISTÓRICOS E IDENTITARIOS: MEMORIA, POSMEMORIA Y NOSTALGIA. LA LITERATURA Y LA REPRESENTACIÓN DE LO OBSCENO. LAS ZONAS INVISIBLES. LA DIVERSIDAD Y LA DISCAPACIDAD. LA LITERATURA Y LOS ESPACIOS LIMINALES Y LA HIBRIDEZ. LA INTERMEDIALIDAD CONCLUSIONES BIBLIOGRAFÍA SE MANTENDRÁ LA GENERAL DEL CURSO
Learning activities and methodology
1. Development of a personal blog (10% of score) 2. Final exam (60% of score) 3. Text Comments: 3 comment (30% of score) OPTIONAL ACTIVITIES 1. It can deliver a recension on a test rather than one of the three comments. a list of titles from which each student can pick the one that interests you will be proposed. CLASS PRACTICES A) METHODOLOGY 1. WORK IS A DRAMATIC TEXT every two weeks. WHAT THE FIRST MEETING, ARE PROVIDED TO STUDENTS READING THE KEYS TEXT AND VARIOUS TOPICS FOR REFLECTION PROPOSED PERSONAL. Are keys READING deal with FORMAL CHARACTERISTICS OF TEXT INFORMATION ABOUT THE AUTHOR OR THE AUTHOR, THE TREATMENT OF ISSUES, ETC. GROUP TEACHERS PREPARED A LIST OF ITEMS THAT WILL SERVE COMMON AND FOR MAKING THE FINAL EXAM OF THE SUBJECT. HOW OFTEN SHOULD CHOOSE ANY STUDENT OF ITEMS PROPOSED FOR REFLECTION AND COMMENTARY TO WRITE A EACH OF THE TEXTS. Is it advisable NOTE THAT EACH DRAMATIC TEXT LINK TO THE GENERAL MAY issue discussed during those two weeks EVEN THE MASTER AND THAT APPEARS SET FORTH IN SCHEDULE CLASS, BUT EACH TEXT offers multiple possibilities for interpretation and analysis. WHY SUPPORTING EXPLANATIONS IN THAT FIRST CLASS, EACH TEACHER / A SUPPLEMENTARY MATERIALS MAY PROVIDE SUITABLE TO CONSIDER (other texts, REFERENCES TO TRIALS, TV, cinema, music, painting, etc.). ALSO CAN PROPOSE TO ASK SOME STUDENTS VOLUNTARILY MATERIALS (LINKS, ETC.) WHAT IS IT THE SECOND SESSION TO OPERATE CLASS participatory manner, BOTH FOR THE FULL GROUP AS THROUGH DIALOGUE BETWEEN SEVERAL SMALLER GROUPS. Ideally THIS SECOND SESSION ALWAYS HAD THE DEBATE FORMAT or dialogue, but can also serve STUDENTS OFFERED FOR ANY TYPE OF PRESENTATION OR ANY MORE CREATIVE PROPOSAL. IN ANY CASE, THE DISCUSSION ORGANIZED COULD FROM THE PROPOSED THEMES FOR THE FIRST MEETING.
Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40

Basic Bibliography
  • .ALDRIDGE, A. O. (ed.) 1969, . Comparative Literature: Matter and Methode, Urbana/Chicago/Londres, . University of Illinois Press. .
  • .BARNARD, Mary E., 1987, . The Myth of Apollo and Daphne from Ovid to Quevedo, Durham, Duke University Press. . 8.09 BAR.M.-1.
  • .BETTETINI, Gianfranco, (1984), . La comunicación audiovisual, Madrid, Cátedra, 1986. . 8.09 BET.-2.
  • .BROWN, Calvin S., 1948, . Music and Literature, Athens, Georgia, The University of Georgia Press. . 8.09 BROC.
  • .BRUNEL, P. y CHEVREL, Y. (eds.), 1989,. Précis de littérature comparée, París, Presses Universitaires de France. 8.09 BRUN.-2. 8.09 BRUN.-2.
  • .BRUNEL, Pierre, PICHOIS, Claude y ROUSSEAU, André-Michel, 1983, Qu'est-ce que la littérature comparée?,. París, Armand Colin. Revisión parcial de PICHOIS, C. y ROUSSEAU, A. M., (1967), . La Literatura comparada, Madrid, Gredos, 1969. 8.09 PICH y PICH.-2..
  • .CALABRESE, Omar, (1987), . La era neobarroca, Madrid, Cátedra, 1989. 8.09 . CALA.-1.
  • .CARMONA, Ramón, 1993, . Cómo se comenta un texto fílmico, . Madrid, Cátedra..
  • .CELIS, Raphäel 1982, . Littérature et musique, Bruxelles, Facultés Universitaires Saint-Louis. . 8.09 LITT.-1.
  • .CHATMAN, Seymour, (1978), . Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine, Madrid, Taurus, 1990. . 8.09 CHAT-3 .
  • .ETIEMBLE, (1974), . Ensayos de literatura (verdaderamente general), Madrid, Taurus, 1977. . 8.09 ETI.-1.
  • .FOKKEMA, D. W., 1982, . "Comparative Literature and the New Paradigm", . Canadian Review of Comparative Literature, 1, pp. 1-18. .
  • .GARCIA GUAL, Carlos, 1974, . Primeras novelas europeas, Madrid, Istmo. . 8.09 GAR.G.
  • .GREINER MAI, Herbert (2005). . Diccionario Akal de Literatura General y Comparada . (desde los orígenes hasta 1980)..
  • .GUILLEN, Claudio, 1985, Entre lo uno y lo diverso. . Introducción a la literatura comparada, Barcelona, Crítica. . 8.09 GUI-C-1..
  • .JULIÁ, JORDI (2002).. La perspectiva contemporánea: ensayos de teoría de la literatura . y literatura comparada..
  • .KAISER, Gerhard, (1980), . Introdução à literatura comparada, Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 1989.. 8.09 KAIS.-1.
  • .KUHN, Annete, 1991, . Cine de mujeres. Feminismo y cine, . Madrid, Cátedra..
  • .LAMBERT, José, 1980, "Plaidoyer pour un programme des études comparatistes.. Littérature Comparée et Théorie du Polysystème", Actes du XVI Congrès de la Société Française de Littérature Génerale et Comparée, t. 1, pp. 59-68.. ------, 1989, "La traduction, les langues et la communication de masse. Les ambiguïtés du discourse international", Target, I, 2, pp. 215-237..
  • .LOPEZ PUMAREJO, Tomás, 1987, . Aproximación a la telenovela, . Madrid, Cátedra..
  • .LOTMAN, Iouri, (1973), . Estética y semiótica del cine, Barcelona, Gustavo Gili, . 1979..
  • .MACHADO, A. M. y PAGEAUX, D. H., 1981, . Literatura portuguesa, literatura comparada, teoría da literatura, Lisboa, . Eds.70. 8.09 MACH.-1.
  • .MARINO, Adrian, 1988, . Comparatisme et théorie de la littérature, Paris, PUF. . 8.09 MARI.-1.
  • .MAYER, Hans, (1975), . Historia maldita de la literatura. La mujer, el homosexual, el judío, Madrid, Taurus, 1982.. 8.09 MAYE.-1.
  • .MINER, Earl, 1990, . Comparative Poetics: An intercultural Essay on Theories of Literature, Princeton, . Princeton University Press..
  • .PEÑA-ARDID, Carmen, 1992, . Literatura y cine, Madrid, . Cátedra..
  • .PIVATO, J, DIMIC, M. V. y TÖTÖSY, S. (eds.), 1989, Literatures of Lesser Diffusion/Les Littératures de moindre diffusion,. monográfico de Canadian Review of Comparative Literature, . Septiembre-Diciembre. .
  • .RÜDIGER, H. (ed.), (1981), . Teoría y praxis de la literatura comparada, Barcelona/Caracas, . Alfa, 1984..
  • .STEINER, Georges, 1980, Después de Babel. . Aspectos del lenguaje y la traducción, . Madrid, FCE..
  • .SWIGGERS, P., 1982, . "A New Paradigm for Comparative Literature", . Poetics Today, 3: 1, pp. 181-194. .
  • .VALDES, Mario J. (ed.), 1990, . Toward a Theory of Comparative Literature, Nueva York, . Peter Lang. .
  • WEISSTEIN, Ulrich, 1975, . Introducción a la literatura comparada, . 8.09 WEISS.-2.

The course syllabus may change due academic events or other reasons.