Checking date: 22/04/2023


Course: 2023/2024

Media Theory
(13267)
Dual Bachelor in Journalism and Film, Television and Media Studies (Plan: 384 - Estudio: 231)


Coordinating teacher: CARRERA ALVAREZ, MARIA PILAR

Department assigned to the subject: Communication and Media Studies Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Objectives
Students will Identify different mass media theories and their related concpetual frameworks. Be able to use this knowledge to interpret and analyze current events.
Skills and learning outcomes
Description of contents: programme
1. Communication as scientific discipline 2.Communication and information 3. Mass media and popular culture 4. The "magic bullet theory": mass society and propaganda theories 5. The paths to persuasion. 6. Mass media, conversation and public opinion 7. The functionalist approach. 8. Structuralism, semiotics and the media. 9. Critical theory and the cultural industry. 10. The software effects of hardware: McLuhan, Moles & Morin. 11. From cultural studies theory to cultural studies as metatheory 12. Theories on the long-term effects of media exposure 13. Narratives about the "Digital Society"
Learning activities and methodology
Lectures Seminars Case studies Online resources (Open Course Ware, MOOCs etc.) Readings / Screenings Textual / Audiovisual analysis Teamwork Discussion Elaboration of reports Classroom presentations Forums
Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40
Calendar of Continuous assessment
Basic Bibliography
  • Carrera, P.. Nosotros y los medios. Prolegómenos para una teoría de la comunicación. Biblioteca Nueva. 2016
  • Carrera, P. . Basado en hechos reales: Mitologías mediáticas e imaginario digital. Cátedra. 2020
  • Wolf, M.. La investigación de la comunicación de masas. Paidós, Barcelona, 1987.
Additional Bibliography
  • Althusser, L.. Sobre el trabajo teórico: dificultades y recursos.. Cuadernos Anagrama.. 1970.
  • Aristóteles. Retórica / Poética. Alianza. 2014
  • Barthes, R.. Elementos de semiología. Alberto Corazón. 1971
  • Bateson, G.. La nueva comunicación. Kairós. 1994
  • Benjamin, W.. Discursos interrumpidos I. Taurus. 1982
  • Benjamin, W.. Mediaciones. Biblioteca Nueva. 2017
  • Bernays, E.. Propaganda. Melusina. 2008
  • Carrera, P.. Las moradas de Walter Benjamin. Biblioteca Nueva. 2017
  • Carrera, P.. Las sendas de la ficción. Eu-topias. 2022
  • Carrera, P. . Antígona o la razón espectacular . Signa. 2023
  • Castells, M.. Communication Power. Oxford University Press. 2011
  • Diezhandino, M.P., Carrera, P. et al.. El periodista en la encrucijada. Ariel. 2012
  • Eco, U.. Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Lumen. 2008
  • Gane & The Beer.. New Media: The Key Concepts.. Berg.. 2008.
  • Horkheimer, M. y Adorno, T.. "La industria cultural" en Dialéctica de la ilustración. Trotta. 1988
  • Jenkins, H.. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide.. New York University Press.. 2008.
  • Katz, E.; Lazarsfeld, P.. Personal influence.The part played by people in the flow of mass communications.. Free Press. Illinois. . 1955.
  • León, J. L.. Persuasión de masas. Deusto. 1989
  • Lippman, W.. Public Opinion. Free Press. 1997
  • McCombs, M. E.; Shaw, D. L.. 'The agenda-setting function of mass media'. The Public Opinion Quarterly, 36, 2, págs. 176-187.. 1972.
  • McLuhan, M. . Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Paidós.. 1996.
  • McLuhan, M. y Fiore, Q. . El medio es el masaje. Paidós. 1988
  • Moles, A.; Zeltman, C. . La comunicación y los mass media.. Ediciones Mensajero.. 1975.
  • Morin, M.. El espíritu del tiempo. Ensayo sobre la cultura de masas. Taurus. 1966
  • Noelle-Neumann, E.. The spiral of silence. A theory of public opinion. Journal of Communication, 24, 2, págs. 43-51.. 1973.
  • Shannon, C.; Weaver, W. . Teoría matemática de la comunicación.. Forja.. 1981.
  • Tarde, G.. La opinión y la multitud. Taurus. 1986
  • Toulmin, S.. Los usos de la argumentación.. Península.. 2007.
  • Vázquez Montalbán, M.. Informe sobre la información.. Mondadori.. 2008.
  • Wardrip-Fruin, N. & Monfort, N.. The New Media Reader.. The MIT Press.. 2003.
  • Watkins, P.. La crisis de los medios. Pepitas de calabaza . 2017
  • Watzlawick, P.; Bavelas, J. B.; Jackson, D. D.. Teoría de la comunicación humana.. Herder.. 1993.
  • Webster, F.. Theories of the information society.. Routledge.. 2002.
  • Williams, R.. On Television. Routledge. 1989
  • Wolf, M.. Los efectos sociales de los media. Paidos. 1994

The course syllabus may change due academic events or other reasons.