Checking date: 02/05/2019


Course: 2019/2020

Literary Movements
(13793)
Study: Bachelor in Humanities (213)


Coordinating teacher: SORIA TOMAS, GUADALUPE

Department assigned to the subject: Department of Humanities: Philosophy, Language, Literature Theory

Type: Basic Core
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:

Branch of knowledge: Arts and Humanities



Students are expected to have completed
A HIGH KNOWLEDGE OF SPANISH LANGUAGE IS REQUIRED (SPANISH EFFECTIVE OPERATIONAL PROFICIENCY LEVEL)
Competences and skills that will be acquired and learning results. Further information on this link
The course is an introduction to the Literature of the XVI-XIX centuries. The students will learn how to: -Understand the frequent topics of the Literature -Analyze a novel, a poem or a drama play -Know of the primary trends of the Literature XVI-XIX -Relate a Literary text with another piece of art -Develop skills for work in group
Description of contents: programme
This subjet is an introduction to the Literature from XVI to XIX century. It is mandatory to read several books to follow the course. The studens must come to class with the books. The course has 6 generic axes. UNIT 1. RENAISSANCE. Readings 1. Poetry by Garcilaso (Provided in class) 2. Poesía lírica del Siglo de Oro (Rivers, ed.) UNIT 2. TRANSITION RENAISSANCE-BAROQUE Readings. 3. Hamlet, by Shakespeare 4. El casamiento engañoso y El coloquio de los perros (Novelas ejemplares), by Cervantes. UNIT 3. BAROQUE Readings. 5. El castigo son venganza, by Lope de Vega 6. El arte nuevo de hacer comedias, by Lope de Vega (on line. Link: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/arte-nuevo-de-hacer-comedias-en-este-tiempo--0/html/) UNIT 4. ENLIGHTENMENT Readings. 7. Cándido, by Voltaire UNIT 5. THE ROMANTIC PERIOD Readings. 8. Don Carlos, infante de España, by Schiler 9. Artículos (selección), by Larra UNIT 6. REALISM AND NATURALISM Readings. 10. Pepita Jiménez, by Valera 11. La de Bringas, by Galdós + 2 extra more readings (provided at the begining of the course)
Learning activities and methodology
-Master classes (1 per week) -Practical Sessions (1 per week) -Assessements (indivual/groups) -Tutorials (individual/groups)
Assessment System
  • % end-of-term-examination 50
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 50
Basic Bibliography
  • Cervantes Saavedra, Miguel de. El casamiento engañoso; El coloquio de los perros . Madrid, Cátedra 1985.
  • Garcilaso. "Égloga III". .Edición facilitada en clase.
  • Larra, Mariano José de:. Artículos (Enrique Rubio, ed.),. Madrid, Cátedra, 1999..
  • Pérez Galdós, Benito. La de Bringas. Madrid, Cátedra.
  • Rivers (ed.). Poesía Lírica del Siglo de Oro. Madrid, Cátedra.
  • Rozas, Juan Manuel. Significación y doctrina de el arte nuevo de hacer comedias de Lope de Vega. Sociedad General Española de Librería. 1976
  • Schiller, F. V.:. Don Carlos, infante de España. Schiller (Luis Acosta, ed.),. Madrid, Cátedra. 1996..
  • Shakespeare. Hamlet. Madrid, Cátedra, 1999..
  • Valera, Juan. Pepita Jiménez . Madrid, Cátedra.
  • Vega, Lope de. Arte nuevo de hacer comedias, ed. de J. M. Rozas. Sociedad General Española de Librería. 1976
  • Vega, Lope de: El perro del hortelano;. El castigo sin venganza (A. David Kossoff),. Madrid, Castalia, 1989..
  • Voltaire: Cándido;. Micromegas; Zadig (Elena Diego, ed.):. Madrid, Cátedra, 1997..
Additional Bibliography
  • AAVV Historia y crítica de la literatura española. Historia y crítica de la literatura española. Barcelona, Crítica, 5 vols..
  • Alborg, Juan Luis. Historia de la literatura española. Madrid, Gredos, 4 vols. .
  • Alonso, Dámaso. Poesía española. Madrid, Gredos, 1971.
  • Alvar, Carlos; Mainer, José Carlos y Navarro, Rosa. Breve historia de la literatura española. Madrid, Alianza, 1997.
  • Amezúa y Mayo, A.G. de. Cervantes creador de la novela corta española. Madrid, CSIC, 1982.
  • Baehr, Rudolf. Manual de versificación española, Madrid, Gredos, 1970. Madrid, Gredos, 1970.
  • Berlin, Isaiah. Las raíces del romanticismo. Madrid, Taurus, 2002.
  • Bloom, Harold. Shakespeare. La invención de lo humano, Barcelona, Anagrama, 2002.. Barcelona, Anagrama, 2002.
  • Bregazzi, Josephine. Shakespeare y el teatro renacentista inglés, Madrid, Alianza, 1999.. Madrid, Alianza, 1999.
  • Casalduero, J.. Sentido y forma de las Novelas ejemplares. Madrid, Gredos, 1974.
  • Castro, Américo. El pensamiento de Cervantes. Madrid, Noguer, 1972..
  • Díez Borque, José María. Sociedad y teatro en la España de Lope de Vega, Barcelona, Antoni Bosch, 1978.. Barcelona, Antoni Bosch, 1978.
  • Franzini, Elio. La estética del siglo XVIII. Madrid, Visor, 2000.
  • Gullón, Germán. El narrador en la novela del siglo XIX. Madrid, Taurus, 1976.
  • Hugo, Víctor. Manifiesto romántico. Escritos de batalla, Barcelona, Península, 2001.
  • Jiménez, Alberto. Juan Valera y la generación de 1868. Madrid, Taurus, 1973.
  • Kermode, Frank: El tiempo de Shakespeare, Barcelona, Debate, 2005.. El tiempo de Shakespeare. Barcelona, Debate, 2005.
  • Lissorgues, Yvan (ed.). Realismo y naturalismo en España en la segunda mitad del siglo XIX, Barcelona, Anthropos, 1988.. Barcelona, Anthropos, 1988.
  • Llorens, Vicente. El Romanticismo español. Madrid, Castalia, 1989.
  • Luzán, Ignacio de. La poética (Rusell P. Sebold, ed.). Madrid, Cátedra, 2008.
  • Montesinos, José F.. Costumbrismo y novela. Ensayo sobre el redescubrimiento de la realidad española. Madrid, Castalia, 3ª ed., 1972.
  • Montesinos, José F.. Estudios sobre la novela española del siglo XIX. Galdós. Madrid, Castalia, 1969.
  • Navarro Tomás, T. Métrica española. Barcelona, Labor, 1995.
  • Oliva, Salvador. Introducción a Shakespeare. Barcelona, Península, 2001..
  • Pedraza, Felipe B. y Milagros Rodríguez. Manual de literatura española, Vol. IV: Barroco: teatro. Navarra, Cénlit, 1980.
  • Prieto, Antonio. La poesía española del siglo XVI. Madrid, Cátedra, 1984.
  • Quilis, Antonio. Métrica española. Barcelona, Ariel, 1988.
  • Rico, Francisco. El sueño del humanismo. Madrid, Alianza, 1993.
  • Riley, E.C.. Teoría de la novela en Cervantes. Madrid, Taurus, 1972.
  • Rohland, Regula y Miguel Vedda (eds.). La teoría del drama en Alemania (1730-1850). Madrid, Gredos, 2004.
  • Spang, Kart. Fundamentos de retórica. Pamplona, EUNSA, 1979.
  • Sánchez García, Remedios. Valera, ingenio y mujer: el imaginario femenino en las novelas de Juan Valera. Madrid, Visor, 2009.
  • Vega, Lope de. Arte nuevo de hacer comedias (Enrique García Santo-Tomás, ed.). Madrid, Cátedra, 2006.

The course syllabus and the academic weekly planning may change due academic events or other reasons.