Checking date: 31/07/2024


Course: 2024/2025

Media Theory
(13267)
Bachelor in Journalism (Plan: 383 - Estudio: 212)


Coordinating teacher: CARRERA ALVAREZ, MARIA PILAR

Department assigned to the subject: Communication and Media Studies Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Objectives
Students are expected to become familiar with the main concepts and theories related to the study of mass media.
Skills and learning outcomes
Description of contents: programme
1. What is a mass media? 2. Media and public opinion 3. Media narratives and the logic of capital 4. The concept of popular culture 4. Media and identitary processes 5. Media mythologies and digital imaginary
Learning activities and methodology
Lectures Readings / Screenings Individual work & Teamwork Discussion
Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40




Extraordinary call: regulations
Basic Bibliography
  • Carrera, P.. Nosotros y los medios. Prolegómenos para una teoría de la comunicación. Biblioteca Nueva. 2016
  • Carrera, P. . Basado en hechos reales: Mitologías mediáticas e imaginario digital. Cátedra. 2020
  • McLuhan, M. . El medio es el masaje. Paidós.. 2020
  • Shnaider, R. et al. . Comunicación para principiantes. Era Naciente. 2004
  • Wolf, M.. La investigación de la comunicación de masas. Paidós, Barcelona, 1987.
Additional Bibliography
  • Althusser, L.. Sobre el trabajo teórico: dificultades y recursos.. Cuadernos Anagrama.. 1970.
  • Aristóteles. Retórica / Poética. Alianza. 2014
  • Barthes, R.. Elementos de semiología. Alberto Corazón. 1971
  • Bateson, G.. La nueva comunicación. Kairós. 1994
  • Benjamin, W.. Discursos interrumpidos I. Taurus. 1982
  • Carrera, P y Talens, J. (ed.). Walter Benjamin: Mediaciones. Biblioteca Nueva. 2017
  • Carrera, P.. Las sendas de la ficción. Eu-topias. 2022
  • Carrera, P. . Antígona o la razón espectacular . Signa. 2023
  • Eco, U.. Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas. Lumen. 2008
  • Horkheimer, M. y Adorno, T.. "La industria cultural" en Dialéctica de la ilustración. Trotta. 1988
  • Katz, E.; Lazarsfeld, P.. Personal influence.The part played by people in the flow of mass communications.. Free Press. Illinois. . 1955.
  • León, J. L.. Persuasión de masas. Deusto. 1989
  • Lippman, W.. Public Opinion. Free Press. 1997
  • McCombs, M. E.; Shaw, D. L.. 'The agenda-setting function of mass media'. The Public Opinion Quarterly, 36, 2, págs. 176-187.. 1972.
  • McLuhan, M. . Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Paidós.. 1996.
  • Moles, A.; Zeltman, C. . La comunicación y los mass media.. Ediciones Mensajero.. 1975.
  • Morin, M.. El espíritu del tiempo. Ensayo sobre la cultura de masas. Taurus. 1966
  • Noelle-Neumann, E.. The spiral of silence. A theory of public opinion. Journal of Communication, 24, 2, págs. 43-51.. 1973.
  • Shannon, C.; Weaver, W. . Teoría matemática de la comunicación.. Forja.. 1981.
  • Tarde, G.. La opinión y la multitud. Taurus. 1986
  • Toulmin, S.. Los usos de la argumentación.. Península.. 2007.
  • Vázquez Montalbán, M.. Informe sobre la información.. Mondadori.. 2008.
  • Watkins, P.. La crisis de los medios. Pepitas de calabaza . 2017
  • Watzlawick, P.; Bavelas, J. B.; Jackson, D. D.. Teoría de la comunicación humana.. Herder.. 1993.
  • Williams, R.. On Television. Routledge. 1989
  • Wolf, M.. Los efectos sociales de los media. Paidos. 1994

The course syllabus may change due academic events or other reasons.