Checking date: 20/04/2021


Course: 2023/2024

Reference Service
(15856)
Bachelor in Library and Information (Blended learning) (Plan: 250 - Estudio: 210)


Coordinating teacher: MARTIN VEGA, ARTURO

Department assigned to the subject: Library and Information Sciences Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Requirements (Subjects that are assumed to be known)
Information sources
Objectives
- Know the nature of the documents constituting the information resources. - Understand the need for information and the possibility of relationship that facilitates communication. - Identify, analyze and evaluate information resources available both in printed media and automated. - Gain knowledge and mastery of general information resources according to their type. - Recognize the roles that each of the information resources provided depending on their type. - Building codes bibliographic standard. - Purchase management capacity of the different tools and techniques for finding and using information. - Learn to use the Internet and select from the user relevant information and / or professional is appropriate in each case. - Wake critical attitudes about information resources. - Understanding the referral services. - Provide skills and abilities needed to manage information resources from the perspective of reference service and attention to users.
Description of contents: programme
1. Documentation 1.1. Data, information and knowledge 1.2. The document. Typology 1.3. The documentary chain 2. Information sources 2.1. The reference books 2.2. Primary and secondary information sources 3. Grey literature 3.1. General characteristics 3.2. Resources for control of grey literature 4. Normalization 4.1. The bibliographic description 4.2. Citations 4.3. Software for bibliographic management 5. The traditional reference service 5.1. Reference service structure 5.2. The role of the librarian 6. The electronic reference service 6.1. Tipology of electronic reference services 6.2. Fundamental resources inside and outside Internet 7. Ethics and professional deontology 7.1. Copyright & Copyleft
Learning activities and methodology
Tutorials will take place in the professor's office (14.02.56) hours exposed in Moodle
Assessment System
  • % end-of-term-examination 60
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 40

Basic Bibliography
  • CORDÓN GARCÍA, J.A.. Las nuevas fuentes de información. Información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide. 2010
  • KATZ, William Armstrong. Introduction to Reference Work. McGraw-Hill. 2001
  • MARTÍN VEGA, Arturo. Fuentes de información general. Gijón: Trea. 1995
  • MATA MARTÍN, M (dir). La propiedad intelectual en la era digital. Límites e infracciones en los derechos de autor en Internet.. Madrid: La Ley,. 2011
  • PACIOS LOZANO, A.R. (coord.). . Técnicas de búsqueda y uso de la información. Madrid: Editorial Universitaria Ramón AreceS. 2013
  • TORRES. Isabel de (coord).. Las fuientes de información: ejercicios teórico prácticos.. Madrid: Sintesis,. 2000
  • UBIETO ARTUR, Antonio Paulo /et al/. Recuperción y difusión de la información documental. Parte Cuarta. José López Yepes (Coord). Madrid: Pirámide,. 2002
Additional Bibliography
  • Abadal, E. y Rius, Ll. . Revistas científicas digitales: características e indicadores. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. (2003) vol 3, n1
  • Alonso-Arevalo, J.. Gestores de referencias sociales: la informción científica en el entorno 2.0. Anuario ThinkEPI. (2010), vl 4, pp. 275-284
  • Bunge, Charles. Citado por Bopp, Richard; Smith, Linda C. . Introducción general al servicio de consulta: libro de texto para el estudiante de bibliotecología y manual para el bibliotecario de consulta. México: Universidad Nacional de México. (2000)
  • Fernández y Fernández, P. . Bibliotecas y personas: hacia un nuevo enfoque en biblioteconomía. Gijón: Trea . (2005)
  • Fernández-Ramos, A. . El papel de las bibliotecas a recursos web de calidad. Perspectivas em Ciência da Informação. (2014) vol.19, n.1, p .115-129
  • García Delgado, P. . El servicio de referencia digital. El profesional de la información. (2003) v. 12, nº 4
  • García Delgado, P. . El servicio de referencia digital. El profesional de la información. (2003) v. 12, nº 4
  • García de León, A. y Piñeyro Bascou, G.. OPACs, caminos y desafíos 2.0: hacia la convergencia de medios y saberes. Cuadernos de Documentación Multimedia . (2013) vol 24, 41-60
  • Hutchins, M.. Introduction to reference Work. Chicago: ALA. (1944)
  • Lozano, T. El conocimiento global: un reto para las bibliotecas. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios. (2002) 690, Dic. pp. 37-48
  • Martín González, J.C. y Merlo Vega, J.A. . Las revistas electrónicas: características, fuentes de información y medios de acceso. Anales de Documentación. (2003), 6
  • Satre-Suárez, S. y Pastor Ramos, E.. Evaluación de metabuscadores gratuitos especializados en ciencias de la salud. El profesional de la información. (2011) vol. 20, n6, pp. 639-644
  • Shachaf, P. y Horowitz, S.M.. Virtual reference service evaluation: Adherence to RUSA behavioral guidelines and IFLA digital reference guidelines. Library & Information Science Research . (2008), 30, 122-137
  • Sánchez, M. V.; Saorín, T. . Las comunidades virtuales y los portales como escenarios de gestión documental y difusión de información. Anales de Documentación. (2001)

The course syllabus may change due academic events or other reasons.