Checking date: 29/04/2019


Course: 2019/2020

The Sociology of Spain
(13026)
Study: Bachelor in Sociology (208)


Coordinating teacher: DIAZ GORFINKIEL, MAGDALENA

Department assigned to the subject: Department of Social Analysis

Type: Electives
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Competences and skills that will be acquired and learning results. Further information on this link
A) The student will develop an analytical and critical way of thinking towards sociology, in order to get used to formulate debates in relation to the different social context and from a scientific perspective B) The student will develop research abilities through the essays that have to be done during the course, using primary and secondary sources and different tools available at University. C) The student will be encouraged to develop oral expression and abilities for debates, focusing on information from an empirical analysis of the social reality. D) The student will learn to identify the relations between social institutions and social systems. E) The student will learn to observe everyday social processes through different ways, like movies, readings or observation, in order to understand the hidden characteristics of the phenomena. F) The student will learn to work with different methodologies, carrying out individual and group activities, as well as essays done in the class or at home, that will have to be presented both in a written and oral way.
Description of contents: programme
This course aims to give information about Spanish contemporary social reality from a sociological perspective. Therefore, different concepts and ideas about Spanish society and social changes will be given, based on theoretical and empirical research and main contemporary debates. Information related to Spain will be analyzed in a broader European framework. Topic 1: Social tendencies in Spanish society Topic 2: Families in transition Topic 3: Migratory processes in Spain Topic 4: Welfare state Topic 5: Forms of everyday life Topic 6: 'Empty Spain': depopulation and rurality
Learning activities and methodology
Theoretical lessons (3 credits ECTS): master classes where the contents of the course will be explained using different tools that facilitate explanations (power point slides, videos), having time for questions and participation from the student side. Practical lessons (3 credits ECTS): exercises related to theoretical explanations using films, computer programs and readings among other materials.
Assessment System
  • % end-of-term-examination 50
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 50
Basic Bibliography
  • Aja, E. y Arango, J.. Veinte años de inmigración en España. Perspectivas jurídica y sociológica 1985-2004. Fundación CIDOB, 2006.
  • Aja, E., Arango, J. y Oliver, J.. La inmigración en la encrucijada. Anuario de la inmigración en España, Fundación CIDOB, 2009.
  • AlSayyad, N. y Castells, M. (eds.). ¿Europa musulmana o Euro-islam?. Alianza, 2003.
  • Alberdi, I.. La nueva familia española. Taurus, 1999.
  • Antón, A.. Reestructuración del Estado de bienestar. Talasa, 2009.
  • Bustelo, M.. Políticas de igualdad en España y en Europa: afinando la mirada. Cátedra, 2007.
  • Cachón, L.. "La formación de la España inmigrante. mercado y ciudadanía". REIS, 2002.
  • Chacón, L.. "La integración de y con los inmigrantes en España: debates teóricos, políticas y diversidad territorial". Política y sociedad, 45, 1, 2008.
  • Del Molino, Sergio. La España vacía: viaje por un país que nunca fue. Ed. Turner. 2016.
  • González, J. J. y Requena, M. (eds,). Tres décadas de cambio social en España. Alianza, 2008.
  • Miguélez, F. y Prieto, C.. Las relaciones de empleo en España. Siglo XXI, 1999.
  • Navarro, V.. El subdesarrollo social de España. Anagrama, 2006.
  • Navarro, V. (dir.). La situación social en España. Biblioteca Nueva, 2005.
  • Tobío, C.. Madres que trabajan. Dilemas y estrategias. Cátedra, 2005.
  • Tobío, C., Agulló, S., Gómez, M. V. y Martín, T.. El cuidado de las personas: Un reto para el siglo XXI. Fundación "La Caixa", 2010.
Additional Bibliography
  • AA.VV.. VI Informe FOESSA sobre exclusión y desarrollo social en España. Fundación Foessa, 2008.
  • Alguacil, J.. El modelo urbano y sus implicaciones en la movilidad y accesibilidad en la ciudad. Sociedad y Utopía: Revista de Ciencias Sociales, 33, pp. 15-36, 2009.
  • Alguacil, J. (ed.). Poder local y participación democrática. El viejo topo / Fundación Europa de los ciudadanos, 2006.
  • Castells, M. et al. El desafío tecnológico. España y las nuevas tecnologías. Alianza, 1986.
  • Elzo, J.. Los valores como agentes de socialización: aplicación al caso español. Cuenca, M. y Amigo, M. L. (coord.) Humanismo y valores, Deusto publicaciones, 2003.
  • Elzo, J.. Jóvenes españoles 2005. Grupo editorial S.M., 2006.
  • Estefanía, Joaquín. Revoluciones: 50 años de rebeldía. Galaxia Gutemberg. 2018
  • Fernández Cordon, J. A.. Diez años que sacudieron la demografía española. Cuadernos de información económica, 208, pp. 187-196, 2009.
  • Flores, G.. La acción sindical y las dinámicas de deslocalización internacional. Cuadernos de relaciones laborales, 28, 1, 2010.
  • Gaitán, L. (comp.). Demografía y cambio social. Comunidad de Madrid, 2001.
  • Gómez, M. V.. El debate en torno a la regulación de la igualdad de género en la familia. Política y sociedad, 45, 1, pp. 13-28, 2008.
  • Laparra, M. y Pérez, B. (coords.). Exclusión social en España. Un espacio diverso y disperso en intensa transformación. Fundación Foessa, 2008.
  • Lucas, A. (coord.). Estructura social. La realidad de las sociedades avanzadas. Pearson Education, 2006.
  • Ministerio de Fomento. La desigualdad urbana en España. Ministerio de Fomento, 2000.
  • Reher, D. S.. La familia en España. Pasado y presente. Alianza, 1996.
  • Ruesga, S. , Bichara da Silva, J. y Monsueto, S. E.. Inmigrantes lationamericanos y mercado de trabajo en España. XII Reunión de Economía Mundial, Santiago de Compostela, 26-28 mayo 2010.
  • Vidal, F.. V Informe EUHEM de Políticas Sociales. La exclusión social y el Estado de bienestar en España. Icaria, 2006.

The course syllabus and the academic weekly planning may change due academic events or other reasons.