Checking date: 23/12/2021


Course: 2021/2022

Analysis of social problems I: Inequality and exclusion
(14482)
Bachelor in Sociology (Plan: 402 - Estudio: 208)


Coordinating teacher: PARDO BUENDIA, MERCEDES

Department assigned to the subject: Social Analysis Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Objectives
SPECIFIC 1. Knowledge of the basic components of both social inequalities and cultural differences. 2. Analysis of the main concepts, and generalizations about human society and its processes. 3. Capabilities to contribute to the design of policies to address social problems. GENERAL 1. Capacity to recognize the complexity of social phenomena. 2. Capacity to relate the knowledge of sociology and related disciplines. 3. Ethical commitment.
Skills and learning outcomes
Description of contents: programme
LESSON 1. Introduction Origin of the study of social problems Social problem definition Theoretical approaches The connection of social problems with the needs and human rights. LESSON 2. Study and diagnosis of social problems Phases of analysis of social problems Methods Intervention Technical indicators for the analysis of inequality and social problems. LESSON 3. Inequality as a starting point of social problems: concepts and types of inequality Inequality of what? Inequality in the current welfare state Justification of inequality by different theoretical paradigms Types of inequality: economic, political, social and labor LESSON 4. Social Exclusion Concept and dimensions Exclusógenos factors and inclusógenos Sectors and territorial dimension of social exclusion The measurement of social exclusion LESSON 5. The economic manifestation of social exclusion: poverty Definitions and explanations of poverty Policies and intervention programs against poverty The United Nations Millennium Goals LESSON 6. Other social problems in contemporary societies Disability and dependency. Gender violence. Child abuse. Crime, social conflict and deviance. LESSON 7. Social action to fight social problems The importance of stakeholders for the identification and resolution of the problems. Concepts and proposals on the promotion of citizenship, diversity management, social integration.
Learning activities and methodology
ECTS credits are divided equally into two blocks of three credits each. Each of these blocks is attached well to the theoretical or practical exercises. About the theoretical, these will build on lessons and participatory classes (classroom debate) using visual tools to facilitate the lecture. The practical exercises will be carried out in two ways: The first one is aimed at classroom practices in correspondence with the different themes. The classroom practices will be used to support the basic readings from literature, articles, charts and statistics, documentary films, transcripts of interviews... The second form is intended to brief work group whose purpose is the analysis of different social problems. The development of the work was performed as a team (about 3 students) and the methodology will be discussed at the beginning of the course and will be common to all works. Some of these works will be presented in the classroom.
Assessment System
  • % end-of-term-examination 30
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 70
Calendar of Continuous assessment
Basic Bibliography
  • AGUILAR, Manuel; GAVIRIA, Miguel, LAPARRA, Manuel (1995). "Aproximación histórica al estudio de la exclusión", en VV.AA. Desigualdad y Pobreza hoy. ed. Talasa, Madrid..
  • AYALA, L. (2005). La monitorización de la desigualdad y la exclusión social: hacia un sistema integrado de indicadores. Documentación Social, nº 137, pág. 169-191.
  • BASAGOITI, M., BRU, P. y CAMACHO, J. . Jóvenes con dificultades de integración académica y sociolaboral en el distrito de Villaverde.. Asociación Semilla-EQUAL Aldebarán.. 2007
  • Basagoiti, M., Bru, P. y Alves, M. (coord.) . De la exclusión a la ciudadanía. Análisis de los factores, barreras y oportunidades.. Asociación Madrileña de Entidades y Empresas de Inserción (AMEI) y Obra Social de CajaMadrid.. 2009.
  • Basagoiti, M., Bru, P. y Alves, M. (coord.) . De la exclusión a la ciudadanía. Análisis de los factores, barreras y oportunidades.. Asociación Madrileña de Entidades y Empresas de Inserción (AMEI) y Obra Social de CajaMadrid.. 2009.
  • Bauman, Z.:. Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Ed. Paidós. 2007
  • Bauman, Z.:. Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Ed. Paidós. 2007
  • Beltrán, E.: . Derechos torcidos. Tópicos, medias verdades y mentiras sobre pobreza, política y derechos humanos.. Debate. 2009
  • CASTEL, Robert, 1992. De la exclusión como estado a la vulnerabilidad como proceso. Revista Archipiélago, Nº 21.
  • FEDERACIÓN SARTU (2002). Estudio de Trayectorias de Incorporación Social del Observatorio de procesos de Exclusión y de incorporación social. Federación SARTU, Fondo Social Europeo, BBK Gaztelanbidea.
  • FREDERICK DOUGLASS ¿ . Vida de un esclavo americano. Capitán Swing - . 2010
  • FREDERICK DOUGLASS ¿ . Vida de un esclavo americano. Editorial: Capitán Swing - . 2010
  • GARCÍA LASO, A. (2003). "El concepto de exclusión social", en VVAA, Análisis económico de la exclusión social. Consejo Económico y Social, Madrid, pág.26.
  • GARCÍA SERRANO, Carlos y MALO, Miguel Angel. (1996). "El comportamiento económico de los excluidos: un modelo para la política social", en VV.AA. Pobreza, necesidad y discriminación. Fundación Argentaria, ed. Visor, Madrid, pág. 137-159..
  • GRACIA FUSTER (1997). El apoyo social en la intervención comunitaria. Paidós, Barcelona..
  • Lomnitz, L.. ¿Cómo sobreviven los marginados.. Ed. Siglo XXI.. 1975
  • LÓPEZ, IVÁN.. "El desarrollo sostenible: sostenibilidad débil y fuerte y los Objetivos de Desarrollo del Milenio . Siglo XXI / Fundación Carolina. 2010
  • MARCO, M. (2000). Consideraciones en torno al concepto de exclusión social. Revista de Investigaciones sociales, nº 11, pág. 11- 21..
  • MUÑOZ DEL BUSTILLO, Rafael (2002). Mercado de Trabajo y Exclusión Social. Revista Acciones e Investigaciones Sociales, 16, pág. 89-124..
  • NAVARRO R.y LUQUE, O. (1996). Exclusión social: concepto y orientaciones en políticas de intervención social. Intervención psicosocial, vol. V, nº 13, pág. 39-53..
  • NAVARRO, Vicente, 1995. Protección Social, flexibilidad laboral y desempleo. Revista Sistema, Nº 129, págs. 41-60.
  • RAYA, Esther (2006). Indicadores de Exclusión Social. Una aproximación al estudio aplicado de la exclusión. Universidad del País Vasco, Bilbao.
  • SUBIRATS, Joan. (dir.) (2004). Pobreza y exclusión social, un análisis de la realidad española y europea. Colección de Estudios Sociales, nº 16, Fundación La Caixa.
  • TEZANOS, José Félix, 1998. Tendencias de dualización y exclusión social en las sociedades avanzadas. Un marco para el análisis.. Textos de Sociología, nº 4, Departamento de Sociología II, UNED, Madrid..
  • VVAA . VI Informe sobre exclusión y desarrollo social en España 2008. . Fundación FOESSA y Cáritas Española.. 2009

The course syllabus may change due academic events or other reasons.