Checking date: 24/04/2023


Course: 2023/2024

Written and visual culture
(18386)
Bachelor in Cultural Studies (Plan: 435 - Estudio: 364)


Coordinating teacher: VILLALBA PEREZ, ENRIQUE

Department assigned to the subject: Humanities: History, Geography and Art Department

Type: Compulsory
ECTS Credits: 6.0 ECTS

Course:
Semester:




Skills and learning outcomes
Description of contents: programme
This course attempts to provide an approach to visual and written culture and the entanglement between both. The subject will deal with the follower aspect: Part One: Written Culture 1. Presentation and introduction. Word, technology and memory. 2. The written culture in Antiquity. Records and supports 3. Medieval written culture: - From the papyrus roll to the parchment codex. - The Era of the Manuscript Codex 4. From manuscript to print - Technology and business model - The Library Artifact - Book and censorship in the modern world. The construction of cultural modernity. - Uses and practices of written culture: reading and writing 5. Transformations in the contemporary world - The contemporary edition. Market and culture. - Reading habits 6. Written culture in the digital world: cultural industry Part Two: Visual Culture 1. Presentation 2. The birth of visual culture 3. Theoretical foundations 4. The relationship between the word and the image in the emergence of photography and the cinematograph. 5. Visual culture and cultural legacy 6. Cultural practices and representative effects of the gaze: the representation of otherness 7. The image as a medium in mass culture
Assessment System
  • % end-of-term-examination 50
  • % of continuous assessment (assigments, laboratory, practicals...) 50

Basic Bibliography
  • ARNHEIM, R., . Arte y percepción visual: psicología del ojo creador,. Alianza Forma,. 2002.
  • BERGER, John,. Ways of seeing,. Penguin,. 1972.
  • BLOM, Philippe,. Encyclopédie. El triunfo de la razón en tiempos irracionales,. Anagrama,. 2007.
  • BOWMAN, Alan y WOOLF, Greg, comps., . Cultura escrita y poder en el Mundo Antiguo,. Gedisa,. 2000.
  • BREA, José Luis (ed.),. Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización,. Akal,. 2005.
  • BRIGGS, Asa & BURKE, Peter,. De Gutenberg a internet. Una historia social de los medios de comunicación,. Taurus,. 2002.
  • BRYSON, Norman, HOLLY, Michael, & MOXEY, Keith (eds),. Visual Culture. Images and interpretation,. Wesleyan University Press,. 1994.
  • CASTILLO, Antonio, coord.,. Historia de la cultura escrita. Del Próximo Oriente Antiguo a la sociedad informatizada,. Trea,. 2002.
  • CAVALLO, Guglielmo & CHARTIER, Roger, dirs., . Historia de la lectura en el mundo occidental, . Taurus,. 1998.
  • CHARTIER, Roger,. Inscribir y borrar. Cultura escrita y literatura (siglos XI- XVIII),. Katz,. 2006.
  • CLAYTON, Ewan,. La Historia de la Escritura,. Siruela,. 2015.
  • DIKOVITSKAYA, Margaret,. Visual Culture. The Study of the Visual after the Cultural Turn, . MIT Press,. 2005.
  • EVANS, Jessica. & HALL, Stuart (eds.),. Visual Culture: the reader,. Sage,. 1999.
  • FOSTER, Hal. Preface. En H. Foster (ed.),. Vision and visuality. (p. ix-xiv),. The New Press,. 1998.
  • GREENBLATT, Stephen, . GREENBLATT, Stephen, . Crítica,. 2012.
  • GUBERN, Roman,. Del bisonte a la realidad virtual: la escena y el laberinto,. Anagrama,. 2007.
  • JENKS, Chris,. Visual Culture,. Routledge,. 1995.
  • LUCÍA MEGÍAS, José Manuel, . Elogio del texto digital. Claves para interpretar el nuevo paradigma, . Fórcola,. 2012.
  • LYONS, Martyn, . Historia de la lectura y de la escritura en el mundo occidental, . Editoras del Calderón,. 2012.
  • MIRZOEFF, Nicholas (ed.),. The Visual Culture Reader,. Routledge,. 2013.
  • MIRZOEFF, Nicholas,. Una introducción a la cultura visual,. Paidós,. 2003.
  • MITCHELL, W.J.T. ,. ¿Qué es la cultura visual? Jornadas Más allá de la educación artística. Cultura visual, política de reconocimiento y educación,. Fundación La Caixa,. 2000.
  • RODRÍGUEZ DE LAS HERAS, Antonio,. Metáforas de la sociedad digital,. SM,. 2015.
Recursos electrónicosElectronic Resources *
Additional Bibliography
  • BAUDRILLARD, Jean,. Cultura y simulacro,. Kairós,. 1978.
  • BONFANTES, L. et alii, . Leyendo el pasado. Antiguas escrituras del cuneiforme al alfabeto, . Akal,. 2003.
  • BRYSON, Norman, . Visión y pintura. La lógica de la mirada, . Alianza,. 1999.
  • BURGIN, Victor,. Different spaces: place and memory in Visual Culture,. University of California Press,. 1996.
  • CARDONA, Giorgio Raimondo, . Antropología de la escritura,. Gedisa,. 1994.
  • DARNTON, Robert,. Las razones del libro. Futuro, presente y pasado, . Trama editorial,. 2010.
  • DELEUZE, Gilles. & GUATTARI, Felix,. Rizoma,. Pretextos,. 2000.
  • DIDI-HUBERMAN, Georges,. Ante la imagen. Pregunta formulada a los fines de una historia del arte,. Cendeac,. 2010.
  • HALL, Stuart y DU GAY, Paul, . Cuestiones de identidad cultural,. Amorrortu,. 2003.
  • HAVELOCK, Eric A.,. La musa aprende a escribir: reflexiones sobre oralidad y escritura desde la Antigüedad al presente, . Paidós,. 1996.
  • INFANTES, Víctor; LOPEZ, François; BOTREL, Jean-François (dirs.),. Historia de la edición y de la lectura en España, 1472-1914,. Fundación Germán Sánchez Ruipérez,. 2003.
  • LLEDÓ, Emilio, . El silencio de la escritura,. CEC,. 1991.
  • MANGUEL, Alberto,. Una historia de la lectura,. Alianza,. 1998.
  • MARTIN, Henri-Jean, . Historia y poderes de lo escrito,. Trea,. 1999.
  • MORISON, Stanley, . Principios fundamentales de la tipografía,. Ediciones del Bronce,. 1998.
  • OLSON, David R., . El mundo sobre el papel. El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento,. Gedisa,. 1998.
  • ONG, Walter J.,. Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra,. Fondo de Cultura Económica,. 1987.
  • PETRUCCI, Armando,. Libros, escrituras y bibliotecas,. Universidad de Salamanca,. 2011.
  • PONS, Anaclet,. El desorden digital,. Siglo XXI,. 2013,
  • RODRÍGUEZ DE LAS HERAS, Antonio,. La red es un bosque, . ALT autores,. 2017.
  • VIÑAO, Antonio,. Leer y escribir. Historia de dos prácticas culturales,. México,. 1999.
(*) Access to some electronic resources may be restricted to members of the university community and require validation through Campus Global. If you try to connect from outside of the University you will need to set up a VPN


The course syllabus may change due academic events or other reasons.