Última actualización: 09/05/2022


Curso Académico: 2022/2023

Ética Empresarial
(17636)
Titulación: Grado en Empresa y Tecnología (351)


Coordinador/a: MONTES SANCHO, MARIA JOSE

Departamento asignado a la asignatura: Departamento de Economía de la Empresa

Tipo: Obligatoria
Créditos: 3.0 ECTS

Curso:
Cuatrimestre:




Objetivos
CB1. That students have demonstrated to possess and understand knowledge in an area of ¿¿study that starts from the base of general secondary education, and is usually found at a level that, although supported by advanced textbooks, also includes some aspects that imply knowledge CB2. That students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and raise the skills that forbid it through the elaboration and defense of arguments and the resolution of problems within their area of ¿¿study CB3. That students have the ability to gather and interpret data from their area of ¿¿study to make judgments that include a reflection on relevant issues of a social, scientific or ethical nature CB4. That students are transmitted, ideas, problems and solutions to a public as well as non-specialized CG2. Be able to formulate, debate and defend critical reasoning, using precise terminology and specialized resources on business phenomena in the digital age, using the appropriate analysis concepts and methodologies. CG4 Know the main instruments for the analysis of the competitive situation of the company in the environment of digital transformation processes. CG6 Know how to make judgments that include an ethical reflection on fundamental business and economic issues in the digital age. CT3. Be able to assess the reliability and quality of information and its sources using such information in an ethical manner, avoiding plagiarism, and in accordance with the academic and professional conventions of the study area. CT4. Acquire basic humanistic knowledge to complete the cross-sectional student profile. CT5. Know and be able to handle interpersonal skills on initiative and responsibility, negotiation, emotional intelligence, etc. as well as calculation tools that allow to consolidate the basic technical skills that are required in every professional field. CE4. Create and direct companies and organizations attending and responding to changes in the environment in which they operate. RA1. Have acquired advanced knowledge and demonstrated an understanding of the theoretical and practical aspects and the methodology of work in the field of business administration and digital technology with a depth that reaches the forefront of knowledge RA3. Have the ability to collect and interpret data and information on which to base their conclusions including, when necessary and relevant, reflection on social, scientific or ethical issues in the field of the digital age company. RA5. Know how to communicate clearly and accurately to all types of audiences (specialized or not), knowledge, methodologies, ideas, problems and solutions in the field of business and technology.
Competencias y resultados del aprendizaje
Descripción de contenidos: Programa
Ética, Responsabilidad Social Corporativa (CSR) y Sostenibilidad Principios de ética en los negocios Teoria de Stakeholders Ética y mercado Ética y medioambiente Ética y Marketing La medición y la gestión de la confianza en las empresas responsables
Actividades formativas, metodología a utilizar y régimen de tutorías
AF1. CLASES TEÓRICO-PRÁCTICAS. En ellas se presentarán los conocimientos que deben adquirir los alumnos. Estos recibirán las notas de clase y tendrán textos básicos de referencia para facilitar el seguimiento de las clases y el desarrollo del trabajo posterior. Se resolverán ejercicios, prácticas problemas por parte del alumno y se realizarán talleres y pruebas de evaluación para adquirir las capacidades necesarias. AF2. TUTORÍAS. Asistencia individualizada (tutorías individuales) o en grupo (tutorías colectivas) a los estudiantes por parte del profesor. AF3. TRABAJO INDIVIDUAL O EN GRUPO DEL ESTUDIANTE. MD1. CLASE TEORÍA. Exposiciones en clase del profesor con soporte de medios informáticos y audiovisuales, en las que se desarrollan los conceptos principales de la materia y se proporcionan los materiales y la bibliografía para complementar el aprendizaje de los alumnos. MD2. PRÁCTICAS. Resolución de casos prácticos, problemas, etc. planteados por el profesor de manera individual o en grupo. MD3. TUTORÍAS. Asistencia individualizada (tutorías individuales) o en grupo (tutorías colectivas) a los estudiantes por parte del profesor.
Sistema de evaluación
  • Peso porcentual del Examen Final 50
  • Peso porcentual del resto de la evaluación 50
Calendario de Evaluación Continua
Bibliografía básica
  • Crane, A.; Matten, D.; Glozer, S.; Spence, L.. Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization. Oxford. 2019
  • Velasquez, M.. Business Ethics: Concepts and Cases,Books. Pearson. 2018

El programa de la asignatura podría sufrir alguna variación por causa de fuerza mayor debidamente justificada o por eventos académicos comunicados con antelación.